Studiegids

nl en

Bachelor Project Politicologie, Semester II, 2025-2026

Vak
2025-2026

Ingangseisen

Deelname aan het Bachelorproject is slechts toegestaan wanneer het eerste jaar is afgerond en ten minste 40 EC van het tweede jaar zijn behaald met inbegrip van de studieonderdelen Academische Vaardigheden: Onderzoeksontwerp, Statistiek II en Kwalitatieve Onderzoeksmethoden.

Let op: Voor studenten die vóór 1 september 2022 met hun opleiding Internationale Politiek zijn begonnen, gelden nog steeds de ingangseisen van 2023-2024: (a) eerste jaar, (b) 40 EC van jaar 2, incl (c) Methoden en Technieken van Politicologisch Onderzoek (10 EC) en (d) Academische Vaardigheden: Onderzoeksontwerp (5 EC).

Overgangsregelingen

Indien een student het vak Methoden en Technieken van Politicologisch Onderzoek (10 EC) niet heeft behaald in 2022-2023 of eerder, dan dient deze het vak Methoden en Technieken van Politicologisch Onderzoek (5 EC, jaar 1) en Kwalitatieve Onderzoeksmethoden (5 EC, jaar 2) af te ronden.

### Bachelor Project Informatiebijeenkomst

Semester II: De informatiebijeenkomst vindt plaats in blok 2, op vrijdag 29 november 2024, 15.15 ONLINE. Studenten worden per mail uitgenodigd voor de bijeenkomst.

Inschrijving Bachelor Project

Semester II: De wijze van inschrijving wordt bekend gemaakt in november.
Neem contact op met het OSC via osc@leiden.edu indien je vragen hebt over de inschrijving.

Taal

De scriptie voor de afstudeerrichting Politicologie wordt in principe in het Nederlands geschreven, tenzij anders aangegeven.

Literatuur

Halperin, S. & Heath, O. (2017) 'Political research: Methods and practical skills' - Oxford University Press, wordt bekend verondersteld. De overige literatuur wordt vermeld op de Brightspace pagina van elk Bachelor Project.

Omschrijving

Doel 1: Het leren toepassen van concepten, theorieën en methoden in een onderzoek binnen een van te voren door de docenten geformuleerd kader;
Doel 2: Het uitvoeren van en rapporteren over een beperkt empirisch of literatuur onderzoek
Inhoud: Het bachelorproject is een cursus die inhoudelijke instructie biedt, gevolgd door een onderzoeksdeel waarbinnen studenten een individueel onderzoek uitvoeren. Verschillende projecten worden aangeboden, gestructureerd rond verschillende thema's. Studenten volgen eerst een aantal weken inhoudelijk onderwijs waarbij ze hun kennis over een bepaald onderwerp binnen een deelgebied van de politicologie verdiepen. Daarna leren studenten een onderzoeksvraag te formuleren, onderzoek te ontwerpen om die vraag te beantwoorden, eigen onderzoek uit te voeren en correct en duidelijk over dat onderzoek te rapporteren.

Het eindrapport - de bachelorscriptie - rondt de bachelor Politieke wetenschappen af. De scriptie is een individuele eindwerkstuk gebaseerd op althans deels eigen onderzoek.

Onderwijsvormen

Plenaire bijeenkomsten, (individuele) spreekuur- of inloopbijeenkomsten, bibliotheekinstructie, en (bovenal!) zelfstudie en zelfwerkzaamheid.

Bibliotheek instructie

Informatie over de digitale module Bibliotheekinstructie zal beschikbaar worden gesteld via Brightspace.

Toetsing

Studenten slagen of zakken voor het gehele Bachelorproject (16 weken).

  • De opdrachten die tijdens het eerste, inhoudelijke deel van het Bachelorproject worden gemaakt leveren gezamenlijk een eerste deelcijfer op. Dit deelcijfer telt voor 40% mee in de bepaling van het eindcijfer. Afronding vindt plaats op 1 decimaal. Het behalen van een voldoende voor dit deel van het bachelorproject is geen noodzakelijke voorwaarde om voor de cursus als geheel te slagen.

  • De volledige thesis die tijdens het tweede, onderzoeksdeel van het bachelorproject wordt geschreven levert een tweede deelcijfer op. Dit deelcijfer telt voor 60% mee in de bepaling van het eindcijfer. Afronding vindt plaats op halve punten en dit onderdeel is behaald vanaf een 5,5. Het behalen van een voldoende voor dit deel van het bachelorproject is wel een noodzakelijke voorwaarde om voor de cursus als geheel te slagen. Dit betekent dat een voor het eerste deel van het bachelorproject behaald onvoldoende deelcijfer gecompenseerd kan worden met het voor het tweede deel van het bachelorproject behaalde deelcijfer (mits dat hoog genoeg is).

  • Het eindcijfer is het gewogen gemiddelde van beide deelcijfers. Om te slagen voor het bachelorproject (20 ECTS) dient voor het eindcijfer en het scriptiecijfer een voldoende (d.w.z. minstens 5,5) behaald te worden.

Wat betreft herkansingen:

  • Aangezien het eerste, inhoudelijke deel van het bachelorproject voor minder dan 50% meeweegt in de bepaling van het eindcijfer, hebben studenten die een onvoldoende halen voor dat deel geen recht op een herkansing daarvan.

  • Aangezien de thesis, die in het tweede, onderzoeksdeel van het bachelorproject wordt geschreven, voor 50% of meer meeweegt in de bepaling van het eindcijfer, hebben studenten die een onvoldoende halen voor hun thesis recht op een herkansing daarvoor.

  • Studenten die een voldoende halen voor de thesis, die in het tweede, onderzoeksdeel van het bachelorproject wordt geschreven, hebben ook het recht op een herkansing daarvan, tenzij zij tijdens hun eerste poging voor het gehele bachelorproject zijn geslaagd (wat betekent dat zij voor het eindcijfer en het scriptiecijfer een voldoende hebben behaald).

  • Studenten die zijn gezakt voor het bachelorproject maar voor een van de tweede delen daarvan een voldoende hebben gehaald, mogen in het volgende academische jaar deelnemen aan hetzelfde bachelorproject – mits dat project nog steeds wordt aangeboden en geen fundamentele wijzigingen heeft ondergaan – en het reeds behaalde deel overslaan. Het deelcijfer voor het reeds met een voldoende afgesloten deel blijft staan.

  • Studenten die zijn gezakt voor het bachelorproject en voor beide delen een onvoldoende hebben behaald, dienen het volgende academische jaar helemaal opnieuw te beginnen aan een bachelorproject.

  • Studenten mogen slechts 1 BAP volgen per academisch jaar.

Eindprodukt

Eindprodukt
Een scriptie van 7.000-8.000 woorden plus 10%. Wat betreft het woordenaantal: Alles van de inleiding tot de conclusie telt (zoals geregistreerd door MS Word). De volgende elementen tellen niet mee: voorpagina, abstract, inhoudsopgave en referentielijst. Wat betreft de abstract en inhoudsopgave: deze zijn optioneel.

Deadlines

Deadline eerste kans: 23 mei, 17:00 uur.
Studenten die een onvoldoende halen voor hun thesis – en dus het volledige bachelor project niet met goed gevolg afsluiten – hebben het recht om hun thesis te verbeteren en opnieuw in te dienen. Dit doen zij op basis van de feedback die zij van hun thesisbegeleider ontvangen tijdens een speciaal daarvoor geplande bijeenkomst. Studenten hebben geen recht op verdere begeleiding.

Deadline herkansing: 9 Juli, 17:00 hrs.
Hier zijn twee belangrijke voorwaarden aan verbonden:

  • Studenten hebben niet het recht om een thesis voor de tweede maal in te dienen als hun eerste poging een voldoende heeft opgeleverd.

  • Studenten hebben niet het recht om een thesis voor de tweede maal in te dienen als zij geen volledige versie van hun thesis hebben ingediend tijdens hun eerste poging.

Leids scriptie-repositorium

Goedgekeurde scripties worden bewaard in het Leids bachelor-scriptierepositorium na de afronding van uw Bachelorproject. U dient daarvoor een verklaring te ondertekenen.

Bachelorproject thema’s:

Semester II

Studenten Politicologie kunnen ook inschrijven voor Bachelor Project #108 (Rezaeedaryakenari) van de BSc International Relations and Organisations en Bachelor Project #102 (Pomorska) van de BSc Internationale Politiek, op basis van beschikbaarheid.

102 - Personalisering van de Politiek (Dr. M. Nagtzaam)
Personalisering van de Politiek - (Dr. M.A.M. Nagtzaam)
In de media en de politiek zelf lijkt het alsof er geen debat meer mogelijk of nodig is: de personalisering van de politiek wordt gezien als een feit. De gedachte dat individuele politici steeds belangrijker worden ten koste van hun partij wordt door velen als een gegeven gezien en behandeld. Binnen de wetenschap is er echter aanzienlijk meer ruimte voor nuance en verschil van inzicht: niet iedereen is het (volledig) eens met deze stelling over de personalisering van de politiek.
In het BAP ‘Personalisering van de politiek’ wordt allereerst dieper ingegaan op wat precies kan of moet worden verstaan onder deze personalisering van de politiek. In het eerste deel van de cursus zal dan ook ruime aandacht geschonken worden aan algemene concepten van en verklaringen voor personalisering, en de uiteenlopende manifestaties ervan.
In het tweede deel van de cursus zal telkens een meer specifiek onderwerp behandeld worden. Denk daarbij aan de rol van media en verkiezingscampagnes, de opkomst en invloed van sociale media, relevante karaktereigenschappen van politici en hun (electorale) effect, de rol van andere kandidaten dan politieke leiders in dit debat en de gevolgen en wenselijkheid van personalisering in het democratische representatieve bestel. De focus ligt hierbij voornamelijk op de binnenlandse politiek (in verschillende landen), maar er is ook aandacht voor personalisering van de politiek binnen de internationale politiek en binnen de Europese Unie.
Methoden: Voor dit project kunnen studenten kwantitatieve en kwalitatieve methode van empirische dataverzameling en -analyse gebruiken. Studenten kunnen gebruikmaken van bestaande databronnen, of een (beperkte) eigen dataverzameling verrichten.

103 - Politieke Representatie en Parlementaire Politiek (Dr. C. van Vonno)
De vertegenwoordigende democratie in de eenentwintigste eeuw staat onder druk. Politicologen wijzen op een toenemende electorale volatiliteit, afname van politiek vertrouwen, en de erosie van politieke elite in het algemeen, en politieke partijen in het bijzonder. Bovendien leven we nu in een tijdperk waarin (extremistische) populistische partijen aanzienlijke invloed hebben verworven in alledaagse politiek, waarbij ze in sommige landen ook aan de macht komen. Er wordt ook betoogd dat inter- en supranationale samenwerking de democratische keuze binnenlandse beperkt.

Deel 1 van dit project richt zich op het concept en de praktijk van politieke representatie in hedendaagse democratieën. Politieke representatie is een fundament van democratisch bestuur, maar wat betekent het om vertegenwoordigd te worden – en wie vertegenwoordigt wie, op welke manier, en waarom? We gaan in op de theoretische grondslagen van representatie, waaronder klassieke en hedendaagse debatten over mandaat versus onafhankelijkheid, descriptieve versus substantiële representatie, de rol van politieke partijen, en de uitdagingen die ontstaan door populisme, polarisatie en ongelijkheid.

Binnen dit project is het mogelijk om in deel 2 onderzoek te doen naar representatieve politiek in Nederland (nationaal, maar ook provinciaal en gemeentelijk niveau), maar ook in andere landen. Mogelijke niveaus van analyse zijn individuele (kandidaat-) vertegenwoordigers, politieke partijen, en een vertegenwoordigend orgaan als geheel.

Voor dit project kunnen studenten kwantitatieve en kwalitatieve methode van empirische dataverzameling en -analyse gebruiken; het wordt studenten aangeraden om methoden te gebruiken waarmee er in de Onderzoeksvaardigheden Jaar 2 cursussen is geoefend. Studenten kunnen gebruikmaken van bestaande databronnen, of een (beperkte) eigen dataverzameling verrichten.