Toegangseisen
Dit vak is toegankelijk voor alle studenten binnen de track ‘Digitalisering, Data en Governance’ (DDG) van de Bachelor Bestuurskunde. De specialisatievakken die onderdeel uit maken van de specialisatie DDG vormen de basis voor dit integratieve project. Het is daarom sterk aangeraden deze vakken te hebben afgerond alvorens deel te nemen aan dit vak.
*(M.i.v. sept 2025 verandert de naam van de DDG specalisatie in DBM: Digitalisering, Bestuur en Maatschappij.) *
Beschrijving
De cursus behandelt verschillende vormen van datagebruik in de context van beleidsvorming en publieke dienstverlening. Hierbij wordt gekeken naar hoe bewijs (‘evidence-based policymaking’) in het algemeen, en data in het bijzonder, worden ingezet en geïntegreerd in het beleidsproces, en hoe de overheid gebruikmaakt van verschillende informatie-instrumenten om beleidsdoelen te bereiken. Deze processen worden verder verbonden aan het gebruik van data door de overheid om burgers te betrekken en publieke diensten te digitaliseren. Denk hierbij aan hoe burgers en maatschappelijke vraagstukken, zoals armoede, worden gemeten en hoe deze data vervolgens wordt ingezet bij besluitvorming en uiteindelijk invloed heeft op dienstverlening en de relatie tussen overheid en burger.
De cursus bouwt voort op kennis uit andere vakken van de DDG-track door inzichten in computationeel denken te combineren met kennis over de digitale staat en digitale samenleving. Waar computationeel denken helpt om inzicht te krijgen in de logica achter dataverzameling en -verwerking, gaan de vakken over de digitale staat en digitale samenleving dieper in op de gevolgen van toenemende dataficatie en digitalisering binnen overheid en maatschappij. Om deze mechanismen te kunnen duiden in de context van datagedreven beleid en diensten, wordt in de cursus stilgestaan bij de ‘data readiness’ van publieke organisaties, de ‘capaciteit’ van beleidsmakers en de ‘geletterdheid’ en ‘toegang’ van burgers om datagedreven toepassingen te begrijpen, ontwerpen en gebruiken.
Door zowel overheid- als burgergerichte concepten te behandelen, biedt de cursus inzicht in hoe en waarom bepaalde data wordt gebruikt in publieke processen en hoe dit leidt tot meer of minder inclusieve dienstverlening. Deze concepten worden besproken aan de hand van praktijkvoorbeelden uit Nederland en het buitenland.
Leerdoelen
Inzichtelijk en kritisch te reflecteren op hoe data wordt verzameld, geïnterpreteerd en toegepast binnen beleidsvorming en publieke dienstverlening, inclusief de gevolgen voor inclusiviteit en democratische legitimiteit.
Beleidsnotities te analyseren en schrijven met behulp van relevante wetenschappelijke concepten, waarbij data op een onderbouwde manier wordt ingezet ter ondersteuning van beleidskeuzes.
Verbindingen te leggen tussen computationeel denken, digitale transformatie en de capaciteiten van zowel overheidsorganisaties als burgers in het gebruik van datagedreven toepassingen.
Rooster
Op de openingspagina van de opleiding vind je aan de rechterzijde van de studiegids doorlinkmogelijkheden naar de website en de roosters, MyStudymap, uSis en Brightspace.
Onderwijsvorm
De hoorcolleges zijn ontworpen om interactief te zijn, waarbij de cursusliteratuur wordt besproken aan de hand van oefeningen, groepswerk en discussies. Interactie en discussies tijdens de les zijn gebaseerd op de verplichte literatuur, die voorafgaand aan de les gelezen moet worden.
Toetsing en weging
Analyse van beleidsnotitie (30%)
Schrijven van beleidsnotitie (70%)
Behaalde deelcijfers zijn alleen geldig in het lopende academisch jaar. Deelcijfers vervallen na kans en herkansing van het vak.
Literatuurlijst
Op Brightspace wordt relevante (academische) literatuur voorgeschreven om de opdracht op gang te helpen. Echter, er wordt van studenten verwacht zelf aanvullend literatuur onderzoek te doen en hiernaar te verwijzen in hun groepspaper. Op Brightspace wordt ook een gedetailleerde vakwijzer gepubliceerd met meer informatie over de opdrachten, deadlines en literatuur.
Inschrijven
Schrijf je in MyStudyMap in voor elk vak, de werkgroepen en de tentamens (niet elk vak heeft werkgroepen en/of tentamens). Doe dit op tijd, voor de start van de cursus; sommige vakken en werkgroepen kennen namelijk een limiet. In MyTimetable zie je na inloggen je persoonlijke studierooster.
Inschrijven voor dit vak kan vanaf dinsdag 9 december 2025, 13:00
Let op: gast-/contract-/exchange studenten gebruiken uSis om in te schrijven voor vakken in plaats MyStudymap. Inschrijven via uSis is mogelijk vanaf donderdag 11 december 2025.
Brightspace is de digitale leeromgeving van de Universiteit Leiden. Na je inschrijving voor een vak in MyStudymap ben je ook ingeschreven voor de Brightspace omgeving van het vak.
Meer informatie over inschrijven via MyStudymap is te vinden op deze pagina.
Contact
Programme Coordinator: Dr. Alex Ingrams
Course Coordinator: Prof. Sarah Giest