Studiegids

nl en

Jeugdliteratuur: persoonsvorming, identificatie en socialisatie

Vak
2025-2026

Toegangseisen

Bachelordiploma in een van de geesteswetenschappelijke opleidingen.

Beschrijving

Waarom lezen we en wat doet lezen met ons? Onze jongeren lezen steeds minder, dat wil zeggen: minder boeken, minder goed en met minder plezier. In dit mastervak verkennen we actuele vraagstukken rondom jeugdliteratuur, leesmotivatie en de maatschappelijke rol van lezen. Vanuit recent (inter)nationaal onderzoek analyseren we hoe hedendaagse Nederlandse jeugdliteratuur bijdraagt aan identificatie, socialisatie en persoonsvorming van jongeren. We analyseren hoe literaire teksten maatschappelijke normen, historische gebeurtenissen en persoonlijke zoektochten (naar identiteit of een plek in de wereld) verbeelden en bevragen. Dat doen we aan de hand van bijvoorbeeld: Allemaal willen we de hemel van Els Beerten, Lampje van Annet Schaap, Schijnbewegingen van Floortje Zwigtman, De reis van Syntax Bosselman van Arend van Dam, Noem geen namen van Astrid Sy en Misjka van Anoush Elman en Edward van den Vendel. Daarnaast reflecteren we op de rol van literatuuronderwijs in het bevorderen van geletterdheid en leren studenten recente wetenschappelijke inzichten over lezen, jeugdliteratuur en literatuuronderwijs te vertalen naar praktische toepassingen binnen en buiten het klaslokaal.

Leerdoelen

Na het afronden van de cursus:

  • kun je aan de hand van recente (inter)nationale secundaire literatuur uitleggen welke rol literatuur kan spelen in persoonsvorming en socialisatie;

  • ben je in staat te analyseren hoe literatuur manieren van denken en spreken, gedragsnomen en overtuigingen, genereert én kritisch tegen het licht kan houden;

  • ben je in staat om literaire teksten te interpreteren vanuit de gepresenteerde benaderingswijzen en daar mondeling en schriftelijk verslag van te doen;

  • kan je de relevante theoretisch of methodische kennis vertalen naar een maatschappelijke of wetenschappelijke toepassing van een onderwerp / voor studenten uit de educatieve master: naar een toepassing op het onderwijs.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege

  • Excursie

Toetsing en weging

Toetsing

  • Actieve participatie (bijvoorbeeld actieve deelname aan de discussies tijdens de colleges, het uitvoeren van kleinere opdrachten, zoals het op tijd aanleveren van discussiepunten of het selecteren en toelichten van een fragment uit de primaire literatuur, en deelname aan excursie): Dit bepaalt 10% van het eindcijfer.

  • Mondelinge presentatie (waarin o.m. een relevante casus in het licht van de secundaire literatuur wordt gepresenteerd): Dit bepaalt 20% van het eindcijfer.

  • Schriftelijk werkstuk (waarin een relevante casus zelfstandig op wetenschappelijke wijze wordt onderzocht; of voor studenten uit de educatieve master: waarin een toepassing van een relevante casus op het onderwijs wordt uitgewerkt): Dit bepaalt 70% van het eindcijfer.

Het eindcijfer komt tot stand door de bepaling van het gewogen gemiddelde, waarbij het werkstuk minimaal een 5,5 moet zijn.

Herkansing

Alleen het werkstuk kan worden herkanst.

Inzage en nabespreking

Uiterlijk bij het bekendmaken van het eindcijfer wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Literatuurlijst

De primaire en secundaire literatuur wordt nader bekend gemaakt. Er zal een collegeplank in de UB ten behoeve van de cursus worden ingericht. Schaf in ieder geval alvast aan:

  • Vanessa Joosen & Katrien Vloeberghs, Uitgelezen Jeugdliteratuur - een ontmoeting met traditie en vernieuwing, 2012.

Inschrijven

Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.

Contact

Opmerkingen

Geen.