Toegangseisen
N.v.t.
Beschrijving
De stappen van het diagnostische proces;
De voornaamste theoretische kaders waarbinnen onderzoeksvragen/-hypothesen worden geplaatst;
Methoden en middelen van diagnostisch onderzoek en de achterliggende theoretische uitgangspunten;
Toepassing van het hypothesetoetsende model op casuïstiek;
Problematiek m.b.t. instrumentkeuze op basis van (onderzoeks)hypothesen;
Domeinen van onderzoek.
Leerdoelen
Student voorzien van kennis, inzicht en vaardigheden met betrekking tot diagnostiek als proces met een modelmatige aanpak, waarbij hypothesetoetsing een centrale plaats inneemt.
Eindtermen: 1.1 t/m 1.4; 2.1, 2.3, 2.4, 2.6, 2.8, 2.9; 3.1 t/m 3.4.
Rooster
Onderwijsvorm
Hoorcolleges, werkgroepen (met verplichte aanwezigheid) en een digitale werkgroep op Blackboard.
Toetsing
Schriftelijk tentamen met gesloten vragen (multiple choice) en open vragen (essayvragen), waarin kennis wordt getoetst over diagnostiek en toepassing daarvan in praktijksituaties (het eindcijfer hiervoor is tevens het eindcijfer).
Take-home toetscasus (moet voldoende zijn).
Blackboard
Tijdens de cursus wordt gebruik gemaakt van Blackboard.
Literatuur
E.E.J. de Bruijn, Ruijssenaars, A.J.J.M., Pameijer, N.K. & Van Aarle, E.J.M. (2003). De diagnostische cyclus, een praktijkleer. Leuven: Acco.
Kievit, T., e.a. (red.) (2008, zevende druk). Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen. Utrecht: de Tijdstroom.
Ruijssenaars (2008, derde druk). Leerproblemen en leerstoornissen. Remedial teaching en behandeling. Hulpschema’s voor opleiding en praktijk. Rotterdam: Lemiscaat (Dit boek wordt tevens gebruikt in het vak behandeling)
Collegestof.
Verdere literatuur wordt nader bekend gemaakt op Blackboard.
Aanmelden
Voor ALLE hoorcolleges, werkgroepen, tentamen en herkansing van het vak is aparte inschrijving via uSis verplicht.
Inschrijven voor de hoorcolleges van het vak kan vanaf twee maanden tot uiterlijk één week voordat het eerste college plaatsvindt;
Inschrijven voor de werkgroepen van het vak kan vanaf twee maanden tot uiterlijk één week voordat de eerste werkgroepbijeenkomst plaatsvindt;
Inschrijven voor het tentamen kan vanaf twee maanden tot uiterlijk één week voordat het tentamen plaatsvindt;
Inschrijven voor de herkansing kan vanaf twee maanden tot uiterlijk één week voordat de herkansing plaatsvindt.
Let op: zonder inschrijving in uSis kan men niet deelnemen aan het onderwijs, tentamen of de herkansing.
Contact
Coördinator van de cursus is drs. M. van Korlaar
tel: 071 527 3924 (direct), secretariaat Orthopedagogiek 071 527 4060
Spreekuur maandagen: 11:00 – 12:00 vanaf drie weken vóór aanvang van de cursus.