Admission requirements
Hoofdvakkers moeten de BA vakken Franse taalkunde gevolgd hebben. Andere studenten kunnen worden toegelaten in overleg met de docente.
Description
Alle talen van de wereld hebben een manier om identiteit uit te drukken tussen twee argumenten in een zin en op die manier een reflexieve interpretatie te creëren. In een zin als “Jan wast zich” verwijst het reflexieve pronomen “zich” naar het onderwerp “Jan”, en wordt op die manier identiteit met Jan uitgedrukt. Bij kinderen die Nederlands als eerste taal verwerven duurt het vrij lang voor ze dat reflexief pronomen “zich” gaan gebruiken. In plaats van “zich” gebruiken de kinderen het niet-reflexieve “hem”, óók om reflexiviteit uit te drukken. De interpretatie van “Jan wast hem” kan dus zowel reflexief (‘Jan wast zichzelf’) als niet-reflexief (‘Jan wast iemand anders’) zijn. Dit fenomeen staat bekend als het “Delay of principle B” effect. Interessant is nu dat Franse of Italiaanse kinderen geen probleem hebben met het Franse of Italiaanse “zich”, “se”/ “si”. De vraag is waarom dat zo is. Die vraag zal aan de orde gesteld worden in dit college. We zullen verschillende artikels en theorieën rondom het fenomeen van referentie en identiteit bespreken en evalueren..
Course objectives
Aan het einde van de cursus heb je een grondige kennis van de eigenschappen referentie en quantificatie van Franse kindertaal, en heb je geleerd om de verschillende hypotheses en theorieën in verband daarmee te evaluer
Timetable
Zie de website van de opleiding.
Mode of instruction
Werkcollege
Assessment method
De stof wordt op drie manieren getoetst. In maart wordt de stof getoetst in een schriftelijk tentamen, en in de weken daarna houden de studenten presentaties die ze verwerken tot een werkstuk. Het eindcijfer is een gemiddelde van de drie toetsvormen.
Blackboard
Ja.
Reading list
Nader op te geven via BlackBoard
Registration
Via Usis