Toegangseisen
Taalvaardigheid Spaans module 2 (Europees niveau: lezen B1, gesproken interactie B1, gesproken productie A2, schrijven A2)
Beschrijving
Dit vak behandelt de relatie tussen de literatuur en de “nationale identiteiten” in Spaans Amerika. De Natie is een abstracte constructie die op basis van ruimte wordt opgesteld en die sterke symbolen (beelden, verhalen of stereotypen) nodig heeft om te bestaan. De symbolen zijn dikwijls uit de literatuur overgenomen: woorden en beelden die, in hun politieke en historische gebruik, hun ambigüiteit hebben verloren. Het doel van het vak is de ambiguïteit te herstellen, de teksten te leren lezen precies daar waar een breuk ontstaat, zowel in hun eigen tijd en context als in hun hedendaagse gebruik.
Leerdoelen
Toepassing basisbegrippen van de Literatuurwetenschap bij de analyse van Spaans-Amerikaanse teksten in het Spaans
Kennismaken met theoretische en kritische benaderingen van Latijns-Amerikaanse literatuurwetenschap
Kritisch leren lezen en denken
Het oefenen van mondelinge presentaties en discussies in het Spaans
Leestrategieën verder ontwikkelen
Rooster
Collegerooster (tweede jaar, 2e semester)
Onderwijsvorm
Hoorcollege
Werkcollege
Zelfstandige literatuurstudie
Toetsing
Schriftelijk tentamen met enkele essayvragen (80% cijfer)
Referaat, mondelinge presentatie + deelname discussies (20% cijfer)
Blackboard
Blackboard geeft informatie over het vak, de literatuur, het college rooster, de presentaties en het tentamenrooster. Het wordt regelmatig geactualiseerd en moet dagelijks geraadpleegd worden.
Literatuur
Teksten in Blackboard en:
Mariano Azuela, Los de Abajo. Fondo de Cultura Económica (edición de Marta Portal): laatste editie.
Rodolfo Fogwill, Los Pichiciegos. Buenos Aires, Interzona, 2006 of Cáceres, Editorial Periférica, 2010.
Mario Bellatin, El jardín de la señora Murakami. Barcelona, Tusquets, 2001.
Aanmelden
Aanmelden als student via uSis
Contact
Prof.dr. L. Rodríguez Carranza. Uitsluitend via e-mail l.rodriguez@hum.leidenuniv.nl