Toegangseisen
n.v.t.
Contact
Coordinator: Dr. T.J. de Jong
Email: t.j.de.jong@biology.leidenuniv.nl
Beschrijving
Inleiding in de statistiek. Aandacht voor: statistische verdelingen (normaal, binomial, Poisson), associaties en relaties, vergelijking van gemiddelden, zowel voor normaal als niet-normaal verdeelde variabelen. De nadruk ligt op hoe je een hypothese formuleert en op welke manier je deze kunt toetsen. Via boxen ga je ook na hoe berekeningen worden uitgevoerd.
Leerdoelen
Doelstellingen:
Inzicht geven in basale statistiek en kansrekening. Studenten leren hypothesen te formuleren en moeten voor verschillende typen onderzoek kunnen aangeven welke statistische toets geschikt is. Studenten leren werken met R-through-Excel.
Eindtermen:
Student kan werken met R-through-Excel. Student kan middels een determinatieschema bepalen welke toets hij of zij moet toepassen. Student leert hoe een onderzoek opgezet moet worden zodat de resultaten antwoord geven op de vraag. Bekendheid met type I en type II fouten.
Rooster
Zie rooster BLOK 6
Onderwijsvorm
Hoorcollege. Studenten maken, met begeleiding, zelf een aantal opdrachten waarbij een dataset statistisch wordt geanalyseerd. Gebruik van R-through-Excel en POPTOOLS.
Toetsing
Antwoorden op de opdrachten tellen voor 1/3 deel in het cijfer, er is een schriftelijke toets die telt voor 2/3 deel. Je mag het boek gebruiken tijdens het tentamen. Studenten die een 8 of meer scoren voor zowel de opdracht als het tentamen krijgen een “Goed in statistiek” certificaat.
Blackboard
Colleges komen in Blackboard. Ook is hier aanvullend materiaal (o.a. oefententamen, eerdere tentamens) te vinden.
Literatuur
Holmes, Moody & Dine “Research methods for the biosciences” Oxford University Press 2e druk!
We gebruiken R-through-Excel om berekeningen te doen en toetsen uitvoeren. Er is een korte Engelse handleiding R-through-Excel.
Aanmelden
Via Usis en enrollen in Blackboard