Toegangseisen
Deze cursus is deel 3 van een trilogie 5 ECT cursussen Academische Vaardigheden die deel uitmaakt van de propedeuse Culturele antropologie en ontwikkelingssociologie (CA-OS). Alleen studenten ingeschreven voor deze opleiding kunnen deelnemen aan dit vak.
TOEGANGSEIS: ‘Wetenschappelijk schrijven en academische (re) presentatie’ en ‘Onderzoekspraktijk’ afgerond hebben. Sociaal wetenschappelijk onderzoek in praktijk gevolgd hebben.
Beschrijving / Leerdoelen
Het toepassen van kennis uit eerdere cursussen binnen een individueel te schrijven theoretisch kader voor een concreet uitvoerbaar onderzoek
Het leren zich positioneren in een academisch debat
Het leren zoeken, gebruiken en kritisch selecteren van literatuur
Het aanscherpen van vaardigheden ten aanzien van correct verwijzen en het bespreken van het belang hiervan
Het leren werken met een systeem van ‘peer review’, met de werkgroep als ‘onderzoeksconsortium’.
Rooster
Hoorcolleges:
Dinsdagen 13 mei t/m 10 juni 2014, 11-13 uur, zaal SA49, Pieter de la Courtgebouw (Wassenaarseweg 52, Leiden)Werkgroepen + practicum:
Donderdagen 15 mei t/m 12 juni 2014 (geen bijeenkomst op 29 mei 2014), 13-15 uur of 15-17 uur. Indeling en zaalnummers per groep worden op Blackboard bekend gemaakt.
Onderwijsvormen
Deze berekening is van toepassing voor de drie cursussen Academische vaardigheden tesamen: 3 × 5 ECTS = 15 ECTS = 420 studiebelastinguren (sbu)
hoorcolleges 16 × 2 uur = 48 sbu
werkgroepen van 16 × 2 uur = 64 sbu
practica 16 × 2 uur = 32 uur
bibliotheekpracticum 2 × 2 uur = 4 sbu
excursie 1 × 8 uur = 8 sbu
schriftelijke opdrachten 15.000 woorden (25 blz) = 200 sbu
aanvullende verplichte literatuur 384 pagina’s = 64 sbu
LET OP: Aanwezigheid bij hoorcolleges, werkgroepen, practica en excursie is verplicht !
Toetsing
Wekelijkse schrijfopdrachten waarin de student systematisch toewerkt – met behulp van instructies docent en via peer review – naar een voldragen theoretisch kader/onderzoeksvoorstel voor een uitvoerbaar antropologisch eigen onderzoek.
Blackboard
Wekelijkse opdrachten zullen op Blackboard worden vermeld. Deelnemers kunnen zich vanaf 2 weken voor aanvang van de cursus aanmelden op Blackboard.
Studiemateriaal
(voor de drie cursussen Academische vaardigheden tesamen)
Ashforth, A. (2000) Madumo, a Man Bewitched Chicago/London, the University of Chicago Press.
Goffman, E. (1990) The Presentation of Self in Everyday Life Penguin Books Ltd. (andere uitgave mag ook).
Harrison, F. (2002) ‘Unraveling “Race” for the Twenty-First Century’ in: J. MacClancy (ed.) Exotic No More Chicago/London, the University of Chicago Press: 145-166 (NB: wordt misschien vervangen door een ander artikel van Harrison dat makkelijker raadpleegbaar is).
Jansen, J. (red.) (2006) Sub-Sahara Afrika – Perspectieven en Plaatsbepalingen Amsterdam, Aksant. (Dit boek is op college te koop voor 1 euro).
Jong, J. de (2011) Handboek academisch schrijven (Den Haag, Coutinho).
Nelson, D. (1999) A Finger in the Wound: Body Politics in Quincentennial Guatemala Berkeley, University of California Press: 206-244. (NB: het betreft hier hoofdstuk 6: ‘Bodies that Splatter: Gender, “Race”, and the Discourses of Mestizaje’) (NB: wordt misschien vervangen door een ander artikel van Nelson dat makkelijker raadpleegbaar is).
Tsing, A.L. (1993) In the Realm of the Diamond Queen: Marginality in an Out-of-the-Way Place Princeton NJ, Princeton University Press.
Enkele teksten te downloaden via Blackboard, ter ondersteuning van werkgroepen en schriftelijke opdrachten.
N.B. De bijdragen van Harrison en Nelson zijn raadpleegbaar in de bibliotheek van FSW.
Aanmelden
Eerstejaarsstudenten CA-OS hoeven zich voor deze cursus niet aan te melden via uSis (zie Toegangseisen).
Tweedejaarsstudenten CA-OS moeten zich daarentegen wél aanmelden voor hoorcollege en tentamen via Usis in het kader van Studieplan.
Contact
Coördinator Dr. Jan Jansen jansenj@fsw.leidenuniv.nl
tel. 071-5273996