Toegangseisen
Geen.
Beschrijving
Hoe vind ik mijn weg in de archieven? De meeste archieven zijn niet gevormd met het doel als historische bron te dienen. Ze zijn gecreëerd in het verlengde van de activiteiten van een persoon of organisatie met de bedoeling op een ander moment de vastgelegde informatie te kunnen raadplegen. Dit ter ondersteuning van de bedrijfsvoering, om verantwoording af te kunnen leggen of om als bewijs te dienen. Het toegankelijk houden van de informatie voor de eigen organisatie was vooral bij de van oudsher grote informatieproducerende instellingen – zoals de overheid – een voortdurende bron van zorg en leidde tot verschillende archiefstelsels.
Voor de historicus die onderzoek wil doen in de archieven is kennis van vorming, bewaring en ordening van oude en moderne archieven onontbeerlijk. Tijdens het college maak je kennis met de verschillende archiefstelsels, het apparaat dat ter beschikking staat voor het doen van archiefonderzoek, de ontwikkeling van de organisatie van het openbaar archiefwezen en je oefent in de methodiek van het archiefonderzoek. Tijdens het college wordt ook een bezoek gebracht aan een archiefbewaarplaats en in een aantal colleges wordt met archiefmateriaal gewerkt.
Leerdoelen
Kennis van vorming, bewaring en ordening van oude en moderne archieven,
Zelfstandig kunnen werken in de meest voorkomende archiefstelsels,
Zelfstandig kunnen hanteren van het apparaat dat de archiefgebruiker ter beschikking staat.
De student is in staat relevante archieven te vinden ter beantwoording van een door hem/haar geformuleerde onderzoeksvraag.
Rooster
Zie rooster Geschiedenis
Onderwijsvorm
Hoorcollege 70%
Werkcollege 30% (oefenen in de praktijk met excursie)
Studielast
De totale studielast voor de cursus is 140 uur:
Volgen van colleges: 28 uur
Bestuderen van literatuur: 40 uur
Maken van opdrachten: 30 uur
Maken van eindopdracht (incl. paper): 42 uur
Toetsing
Schriftelijk tentamen met gesloten vragen en open vragen. (70%)
Onderzoeksopdracht (30%)
Blackboard
Communciatie vindt voornamelijk plaats via blackboard. Cursusmateriaal wordt grotendeels via blackboard beschikbaar gesteld
Literatuur
Yvonne Bos-Rops, Marijke Bruggeman en Eric Ketelaar, Archiefwijzer: handleiding voor het gebruik van archieven in Nederland (Bussum 2005, 3e herz. druk) 55-87
Leen Dorsman, ‘De nieuwe eruditie. Het ontstaan van een historisch bedrijf’ in Jo Tollebeek e.a. (eds) De Palimpsest. Geschiedschrijving in de Nederlanden, 1500-2000 (Hilversum 2002) 159-176.
Jo Tollebeek, “De panoptische utopie van de historicus’ in: Toegang. Ontwikkelingen in de ontsluiting van archieven. Jaarboek 2001 Stichting Archiefpublicaties (Bergen op Zoom 2001) p. 76-91
Theo Thomassen, ‘Klassieke toegangen op archieven: een overzicht’ in Toegang. Ontwikkelingen in de ontsluiting van archieven. Jaarboek 2001 Stichting Archiefpublicaties (Bergen op Zoom 2001) p. 103-126
K.J.P.F.M. Jeurgens, Een brug tussen twee werelden. Inaugurele rede (Leiden 2005) [22pp]
Aanmelding
Aanmelden via uSis.
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Aanmelden voor Studeren à la carte.
Aanmelden voor Contractonderwijs.
Contact
Email: Prof.Dr. K.J.P.F.M. Jeurgens