Toegangseisen
Er wordt minimaal een passieve kennis (bij voorkeur niveau B2) van het Duits verwacht.
Beschrijving
In dit hoor- en werkcollege worden de meeste werken van de leeslijst behandeld, waarbij relevante analyse-aspecten en -instrumenten aan de orde komen. Tijdens het hoorcollege wordt dieper ingegaan op een aantal aspecten die telkens verschillende werken uit de leeslijst kenmerken. In het werkcollege worden geselecteerde werken samen met de studenten vanuit verteltechnisch oogpunt grondiger besproken en in verband gebracht met andere werken uit de leeslijst die werden gelezen.
Leerdoelen
Studenten
beschikken over een globaal inzicht in en over kennis van een reeks canonieke werken uit de Duitse literatuurgeschiedenis van na 1900, met bijzondere nadruk op de periode van 1945 tot heden;
beschikken over een globaal inzicht in en over kennis van relevante analyse-aspecten en -instrumenten;
zijn in staat de verworven kennis en opgedane inzichten mondeling in het Duits weer te geven.
Rooster
Zie het rooster van de opleiding Duitse taal en cultuur.
Onderwijsvorm
Hoor- en werkcollege (wekelijks alternerend)
Toetsing
Permanente evaluatie met in totaal 5 toetsingsmomenten, waarvan 4 mondelinge (telkens voor 20%) en 1 schriftelijk (essay, voor 20%). Een eventueel onvoldoende (niet lager dan een 4 dient te worden gecompenseerd door minstens een 7,5).
Blackboard
Studiemateriaal en opdrachten worden in Blackboard ter beschikking gesteld. Het schriftelijke werkstuk wordt via Blackboard ingediend.
Literatuur
- Leeslijst: zie Blackboard – Jeßing, Benedikt & Köhnen, Ralph (²2007): Einführung in die Neuere deutsche Literaturwissenschaft. Stuttgart: J. B. Metzler (978-3476021427) (Selbststudium)
Aanmelden
Aanmelden als student via uSis
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Aanmelden voor Contractonderwijs