Toegangseis
Leerdoelen
De student heeft inzicht in recente theorie met betrekking tot psychologie van de adolescentie en pedagogisch handelen in de klas en in de school.
De student is in staat op een professionele manier gesprekken te voeren met leerlingen en ouders.
De student is in staat inzichten uit de theorie met betrekking tot psychologie van de adolescentie en pedagogisch handelen in de klas en in de school en ervaringen uit de onderwijspraktijk aan elkaar te verbinden.
Beschrijving
In werkcolleges wordt aan de hand van recente theorie over de psychologie van de adolescentie ingegaan op het pedagogisch handelen in de klas en in de school. Daarnaast zijn er twee bijeenkomsten gericht op het trainen van gespreksvaardigheden in relatie tot leerlingen en ouders.
Werkvorm
Werkcolleges en zelfstudie.
Toetsing
Paper: analyse van een casus over de eigen pedagogische praktijk.
Analyse eigen gespreksvaardigheden.
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal:
Slot, W., & Aken, M. van. (2010) (red.). Psychologie van de adolescentie. Baarn: ThiemeMeulenhoff. ISBN 978 90 06 95101 1.
Konig, A. (1995). In gesprek met de leerling. Houten: Educatieve Partners/KPC. ISBN 904020032 7.
Diverse artikelen die via Blackboard worden verspreid.
Digitale leeromgeving
Blackboard
Rooster:
http://sites.google.com/a/iclon.leidenuniv.nl/roosters-lerarenopleiding