IBP students, see Multivariate Data Analysis – IBP
Toegangseisen
Ingangseis voor Multivariate data-analyse (MVDA) is dat de cursussen Inleiding in de Methoden & Technieken en Toetsende Statistiek volledig behaald zijn.
Het vak MVDA is ingangseis voor het Bachelorproject in het derde jaar.
Beschrijving
De cursus Multivariate data-analyse (MVDA) geeft de student een overzicht van de standaardmodellen voor de multivariate analyse van psychologische onderzoeksgegevens. De verschillende modellen zijn geschikt voor verschillende soorten data. Voorbeelden van deze technieken zijn regressie-analyse en variantie-analyse, en meer geavanceerde varianten daarvan. De student leert hoe een onderzoeksvraag kan worden beantwoord met een model. Daarnaast leert de student omgaan met geschikte statistische software.
Leerdoelen
Het verkrijgen van kennis en inzicht in de kernbegrippen en grondprincipes van de standaardmodellen voor multivariate data-analyse;
Leren welke analyse methode gebruikt moet worden voor de beantwoording van een gegeven onderzoeksvraag;
Het verkrijgen van vaardigheid in het omgaan met statistische software voor multivariate data-analyse.
Rooster
Voor de roosters van je hoorcolleges, werkgroepen en tentamens kijk je in je studieprogramma.
Roosters Psychologie
Inschrijven
Cursus
Studenten moeten zich inschrijven voor hoorcolleges en werkgroepen.
Tentamen
Inschrijving voor een tentamen gaat niet automatisch. Studenten kunnen zich vanaf 100 tot 10 kalenderdagen voor een tentamen inschrijven in uSis. Wie zich niet inschrijft, kan niet meedoen aan het tentamen.
Aan- en afmelding tentamens
Onderwijsvorm
7 hoorcolleges, 7 computerpractica en 7 werkgroepen
Toetsing
Het eindcijfer van de cursus bestaat uit twee deelcijfers. Het eindcijfer wordt gevormd door een gewogen som van de twee deelcijfers:
Eindcijfer = 0.6 x (Tentamencijfer) + 0.4 x (Cijfer vaardigheidstoets)
Het eerste deelcijfer is het tentamencijfer. Het tentamen bestaat uit 40 meerkeuzevragen met 4 antwoordalternatieven. Het tentamen toetst voornamelijk leerdoelen A en B. Het tweede deelcijfer is een samenstelling van 3 resultaten. Het eerste resultaat is het cijfer op de vaardigheidstoets. De andere 2 resultaten zijn het wel of niet voldoen aan de verplichte aanwezigheid bij de computerpractica en de werkgroepen. De vaardigheidstoets bestaat uit open vragen en wordt afgenomen in computerzalen. Bij de vaardigheidstoets ligt de nadruk vooral op leerdoelen B en C. Onvoldoende aanwezigheid kan niet worden gecompenseerd. Regeling cijferberekening.
De Faculteit der Sociale Wetenschappen heeft besloten dat docenten software gebruiken om werkstukken van studenten systematisch op plagiaat te controleren. Bij het constateren van fraude worden disciplinaire maatregelen genomen. Zie ook fraude.
Literatuur
Werkboek MVDA. Naast opdrachten voor de computerpractica en werkgroepen zijn hierin ook leesteksten opgenomen; dit alles behoort eveneens tot de tentamenstof. Je kunt het werkboek bestellen via Readeronline.
Contact information
Drs. Hemmo Smit
hsmit@fsw.leidenuniv.nlDrs. Kees Verduin (coordinator computerpractica)
verduin@fsw.leidenuniv.nl