Toegangseisen
n.v.t.
Contact
Coördinator: M.J.D. Hooykaas Msc
Email: m.j.d.hooykaas@biology.leidenuniv.nl
Beschrijving
Groepsgewijs doen studenten een mini-onderzoek. Studenten werken een vraagstelling uit, verzamelen gegevens, doen statistiek, maken een Powerpoint en geven een presentatie op een symposium dat het eerste jaar afsluit. Zo krijgen studenten tevens een breed overzicht over biologisch onderzoek in Leiden.
Leerdoelen
Doelstellingen:
Studenten introduceren in biologisch onderzoek. Studenten maken kennis met projectmatig werken. De nadruk ligt op een heldere vraagstelling, gegevens die de vraag beantwoorden en op de toepassing van statistiek.
Eindtermen:
Studenten kunnen een heldere vraagstelling en hypothese voor een biologisch onderzoeksonderwerp formuleren
Studenten zijn in staat een onderzoek zo op te zetten dat de resultaten ook statistisch te toetsen zijn
Studenten kunnen literatuur in de lijn van het gekozen projectonderwerp kritisch doorlichten
Studenten kunnen onder begeleiding een biologisch onderzoek uitvoeren
Studenten kunnen zelfstandig experimenten uitvoeren
Studenten kunnen hun onderzoeksresultaten (statistisch) analyseren en interpreteren
Studenten kunnen hun biologisch onderzoek ‘vertalen’ naar een heldere Powerpoint-presentatie
Studenten kunnen hun biologische onderzoek helder mondeling presenteren
Rooster
Zie rooster BLOK 6
Onderwijsvorm
Tijdens een inleidend college wordt het project geïntroduceerd en worden tips gegeven voor het maken en houden van een heldere presentatie. Elk mini-onderzoek wordt inhoudelijk begeleid door een onderzoeker van Biologie. Er is een statistisch spreekuur.
Toetsing
Individuele beoordeling op basis van inzet en eindresultaat.
Blackboard
Onderwerpen en achtergrondmateriaal staan op Blackboard.
Literatuur
Gebruik van Holmes, Moody & Dine Research methods for the biosciences. Oxford UP. 2e editie.
Aanmelden
Via Usis en enrollen in Blackboard