Toegangseisen
Geen. Inschrijving voor de werkgroepen van dit vak gebeurt via de administratie. Eerstejaars Taalwetenschapstudenten worden automatisch ingeschreven voor werkgroepen. Andere studenten dienen contact op te nemen met de studiecoördinator, Else van Dijk .
Beschrijving
Door de colleges en de oefensessies krijgen de studenten vaardigheden in het produceren, herkennen, transcriberen en analyseren van spraakklanken. De studenten worden geconfronteerd met bekende en onbekende klanken en klanksystemen: medeklinkers, klinkers, toon.
Leerdoelen
Deze cursus heeft een vierledig doel:
het leren produceren van spraakklanken
het leren herkennen van spraakklanken
het leren van de symbolen van het IPA (International Phonetics Association) alfabet voor het transcriberen van spraakklanken
het leren analyseren en definiëren van spraakklanken
Rooster
Eerst één uur gezamenlijk college. Daarna worden de studenten in groepen ingedeeld. Er zijn 2×2 oefensessies.
Onderwijsvorm
Hoorcollege met oefensessies.
Studielast
Totaal 140 uur (5 EC)
Colleges: 13×2= 26 uur
Tentamens 5 uur
Literatuur 109 uur
Toetsing
Schriftelijk tentamen met kort mondeling gedeelte; tussentoets halverwege het semester.
Tussentoets: 30% (kan herkanst worden)
Eindtentamen 70%
Herkansing: alleen over eindtentamen.
Blackboard
Literatuur
Opgave tijdens college.
Aanmelding
Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.
Studenten dienen zichzelf in te schrijven voor tentamens en hoorcolleges via uSis. Inschrijving voor de werkgroepen van dit vak gebeurt via de administratie. Eerstejaars Taalwetenschapstudenten worden automatisch ingeschreven voor werkgroepen. Andere studenten dienen contact op te nemen met de studiecoördinator, Else van Dijk .
Contact
Opmerkingen
Er wordt 1 uur college gegeven, gevolgd door 1 uur oefensessie. Na een algemene inleiding worden de volgende categorieën klanken achtereenvolgens behandeld: plosieven, fricatieven, nasalen, klinkers, lateralen, r-klanken, ejectieven, implosieven, approximanten, dubbele plosieven en click-klanken. Er is vanaf de eerste les veel aandacht voor toon.