Toegangseisen
Studenten van de Opleiding Duitse taal en cultuur Leiden: de tentamens taalvaardigheid uit het tweede jaar moeten succesvol zijn afgerond. Anderen: taalvaardigheid moet zich op het niveau C1 bevinden
Beschrijving
In dit college gaat het vooral om de taalvaardigheid die nodig is voor het afronden van de studie. Dat betekent veel aandacht voor het schrijven van wetenschappelijk proza en voor het spreken en debatteren over wetenschappelijke kwesties. Maar vanzelfsprekend zullen we eveneens de omgangstaal blijven oefenen. Alle aspecten van de taalvaardigheid komen aan de orde: uitspraak, grammatica, tekststructuur, taalregisters etc. De opbouw van het college is niet systematisch naar deze onderdelen georganiseerd en staat niet van tevoren vast maar richt zich naar de deficiënties van de deelnemende studenten. Zij zullen dan ook veelal speciaal op hen toegespitste opdrachten krijgen.
Leerdoelen
De studenten
houden het niveau dat hen sinds het eind van het tweede jaar in staat stelt zich vlot en vrijwel foutloos in goed Duits uit te drukken, dit zowel op het mondelinge als op het schriftelijke vlak. De talige performantie van de studenten ligt tenminste op het niveau C1 van het Europese Referentiekader;
hebben aan het eind van het college specifieke deficiënties weggewerkt, die hen hinderen op een adequaat wetenschappelijk niveau schriftelijk en/of mondeling te communiceren.
Rooster
Zie het rooster van de opleiding Duitse taal en cultuur.
Onderwijsvorm
Werkcollege
Toetsing
Mondelinge en schriftelijke opdrachten gedurende het semester (50%) + gecombineerd mondeling en schriftelijk tentamen (50%).
Blackboard
Blackboard wordt ingezet voor het beschikbaar stellen van materiaal door de docent, voor de uitwisseling van materiaal door studenten, voor discussie etc.
Literatuur
Földeak, Hans (2008): _Wörter und Sätze. Satzgerüste für Fortgeschrittene). Ismaning (Hueber).
Uit tweede jaar:Ten Cate, Abraham P./Lodder, Hans G./Kootte, André (2007): Deutsche Grammatik. Eine kontrastiv deutsch-niederländische Beschreibung für den Zweitspracherwerb. Bussum;
Sommer, Roy (2006): Schreibkompetenzen. Erfolgreich wissenschaftlich schreiben. Stuttgart (Klett).
Uit tweede jaar: naslagwerken (meest recente uitgave):Duden: Deutsches Universalwörterbuch. Mannheim u.a.
Duden Bd. 2: Das Stilwörterbuch. Mannheim u.a.
Duden Bd. 8: Die sinn- und sachverwandten Wörter, Wörterbuch der treffenden Ausdrücke. Mannheim u.a.
Duden Bd. 9: Richtiges und gutes Deutsch, Wörterbuch der sprachlichen Zweifelsfälle. Mannheim u.a.
Aanmelden
Inschrijven via uSis
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Aanmelden voor Contractonderwijs