Toegangseisen
Goede leesvaardigheid Engels
Beschrijving
Aan de hand van een standaardwerk, de syllabus Koreaanse geschiedenis en een aantal wetenschappelijke artikelen die tijdens de colleges opgegeven worden, zal kennis gemaakt worden met de hoofdlijnen van de geschiedenis tot 1876, de opkomst van religies en staatsideologieën, en de fundamentele vragen van de geschiedfilosofie. Het college bestaat uit een hoorcollege met een visuele presentatie, waarbij er verwacht wordt dat de studenten verslag uitbrengen over de gelezen stof en daarover discussiëren.
Leerdoelen
Leggen van de basis van waaruit de Koreaanse geschiedenis begrepen kan worden
Kweken van inzicht in de theoretische problemen van de geschiedschrijving
Oefening in het lezen van wetenschappelijke artikelen
Oefening in het schrijven van een academisch essay
Oefening in mondelinge discussie.
Rooster
Voor meer informatie zie: Rooster
Onderwijsvorm
Hoorcollege
Studielast
Totale studielast: 140 uur
contacturen: 16 uur hoorcollege (2 uur/week x 8 weken) 8 uur seminar (2 uur/week x 4 weken)
voorbereiden colleges: 36 uur (3 uur/week x 12 weken)
opdrachten:80 uur
20 uur presentatie
10 uur thuis opdracht
50 uur schrijven van 1 paper
Toetsing
Mid-term essay (30%)
Tentamen (70%)
Het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door de bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van deelcijfers (mid-term essay 30% en eindtentamen 70%)
Blackboard
Er wordt in de cursus gebruik gemaakt van Blackboard voor mededelingen.
Literatuur
Verplichte literatuur:
Hwang, Kyung Moon, A History of Korea. (London: Palgrave Macmillan, 2016)
ISBN: 9781137573568Wells, Kenneth. Korea: Outline of a Civilisation. (Leiden: Brill, 2015)
ISBN: 9789004299719
Aanbevolen literatuur:
Haboush, JaHyun Kim (ed.). Epistolary Korea: Letters in the Communicative Space of the Chosŏn, 1392-1910. New York: Columbia University Press, 2009.
Deuchler, Martina. The Confucian Transformation of Korea: A Study of Society and Ideology. Harvard University Press, 1995.
Overig materiaal: via Blackboard.
Pai, Hyung Il. 2000. “The colonial origins of prehistoric Korea.” In Constructing “Korean” origins: A critical review of archaeology, historiography and racial myth in Korean state-formation theories, pp. 23-41. Harvard East Asian monographs 187. Harvard-Hallym series on Korea. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Kim, Jong Bae. “A Critique of the Chinese Theory of ‘One History Shared by Two States’ as Applied to Koguryo History.” Journal of Inner and East Asian Studies 3:1 (June 2006): 5-26.
Hwang, Kyung Moon, A History of Korea, pp. 1-11.
Aanmelden
Meld je voor dit college op tijd aan via uSis.
Zie ook Aanmeldprocedures voor vakken en tentamens voor inschrijvingsdeadlines en meer informatie over in- en uitschrijven voor colleges.
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Aanmelden voor Studeren à la carte
Aanmelden voor Contractonderwijs
Contact
Opmerkingen
Conform de regeling van de opleiding geldt een aanwezigheidsplicht voor het volgen van deze cursus: het collegebezoek wordt door de docent geregistreerd.
Bijzondere omstandigheden zijn ter beoordeling aan de studiecoördinator: Mw. S. Kraakman
Door de combinatie van verschillende vakken over Koreaanse geschiedenis en cultuur kan een ad-hoc aanschuif-minor Koreaanse geschiedenis en cultuur worden gevolgd.
Neem voor meer informatie hierover met de studiecoördinator contact op.