Toegangseisen
Deelnemers worden verondersteld de inleidende cursus Literatuurwetenschap van Dr. F.W. Korsten te hebben gevolgd, evenals de eerstejaarscursus Nederlandse literatuur en cultuur van de Romantiek van Dr. R.A.M. Honings.
Beschrijving
Wat zijn dat eigenlijk, moderne schrijvers? Wat doen ze en welke rol spelen verhalen in onze samenleving? Welke impact had de opkomst van nieuwe lezersgroepen en media op de literatuur? En waarom maken we eigenlijk onderscheid tussen hoge en lage cultuur? Al deze vragen komen aan bod in deze cursus. Literatuur ontstaat niet in een isolement: ze wordt gevormd door haar tijd en staat steeds in wisselwerking met die tijd. Meer zelfs: literatuur bouwt mee aan ons collectieve geheugen en geeft aanleiding tot reflectie op onze eigen tijd. Hoe maken wij vandaag bijvoorbeeld kennis met de Tweede Wereldoorlog? Door Het dagboek van Anne Frank, of door de Amerikaanse tandarts Norman Corinth die in Het stenen Bruidsbed van Harry Mulisch (1959) terugkeert naar het Duitse Dresden dat hij bombardeerde. Willen we onze eigen tijd begrijpen, dan moeten we de literatuur begrijpen; en willen we de literatuur begrijpen, dan moeten ze in historische context kunnen plaatsen.
Daarom maken we in deze cursus uitgebreid kennis met de Nederlandse literatuur en cultuur van de twintigste en eenentwintigste eeuw: zo leren we de huidige rol van literatuur in onze samenleving begrijpen en aan de hand van literatuur leren we nadenken over onze eigen samenleving. Deelnemers leren op die manier moeilijke vragen over de rol van schrijvers, hoog en laag en zo verder te beantwoorden.
De Nederlandse literatuur en cultuur wordt in deze cursus steeds bestudeerd in internationaal verband (we vergelijken Nederland met andere Europese landen), in institutioneel verband (we kijken naar de opkomst van uitgeverijen, bestsellers, media), in sociaal-politiek verband (we kijken hoe literatuur zich verhoudt tot de sociale veranderingen in Nederland en Europa), en in poëticaal verband (we bestuderen de belangrijkste kunststromingen van Europa). In deze cursus maken we ook kennis met verschillende handboeken over de geschiedenis van de Nederlandse literatuur (zie literatuurlijst) en bespreken we de verschillende historische benaderingen.
Leerdoelen
Aan het eind van de cursus zijn deelnemers:
(1) goed op de hoogte van de Nederlandse literatuur en cultuur van de twintigste eeuw;
(2) in staat om deze literatuur en cultuur in internationale, historische, institutionele, sociale en poëticale context te plaatsen;
(3) in staat om op een heldere manier te reflecteren op wat het betekent om wetenschappelijke literatuurgeschiedenis te bedrijven en verschillende historische methoden en benaderingen met elkaar vergelijken;
(4) begrijpen zij waar onze eigen, hedendaagse visie op literatuur en cultuur vandaan komt.
Vaardigheden:
(1) Parate historische kennis
(2) Zelfstandig lezen
(3) Inzicht in de wisselwerking tussen literatuur en culturele context
Rooster
Onderwijsvorm
Hoorcollege (1 uur per week)
Werkcollege (2 uur per week)
Studielast
Totale studielast: 5 EC = 140 uur
College-uren: 3 uur per week x 13 weken = 39 uur
Huiswerkopdrachten en voorbereiden college: 13 × 4 uur = 52 uur
Literatuurstudie en voorbereiden tentamen: 47 uur
Tentamen: 2 uur
Toetsing
Toetsing
Schriftelijk tentamen en drie opdrachten. Beide tellen mee voor 50%, waarbij de resultaten van de opdrachten samen en het cijfer van schriftelijke tentamen ieder niet lager dan een 5,0 mogen zijn.
Weging
Zie hierboven.
Herkansing
Alleen het schriftelijk tentamen kan herkanst worden.
Nabespreking tentamen
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Blackboard
Blackboard wordt gebruikt voor:
- het op de hoogte houden van studenten van lopende zaken en het verstrekken van specifieke informatie over (onderdelen van) de cursus.
Literatuur
Selectie uit de volgende historische overzichtswerken:
Ton Anbeek, Geschiedenis van de literatuur in Nederland, 1885-1985. Vijfde herziene druk Amsterdam 1999.
Thomas Vaessens, Geschiedenis van de moderne Nederlandse literatuur. Nijmegen, Vantilt, 2013.
Jacqueline Bel, Bloed en rozen: Geschiedenis van de Nederlande literatuur 1900-1945. Amsterdam, Bert Bakker, 2015.
Selectie van primaire literatuur, onder meer:
Ferdinand Bordewijk, Blokken
Paul van Ostaijen, Bezette stad
Martinus Nijhoff, ‘Awater’ (uit:Nieuwe gedichten)
Gerard Reve, De avonden
W.F. Hermans, Paranoia
Nel Noordzij, Het kan me niet schelen
Hella Haasse, Zelfportret als legkaart
Harry Mulisch, Het stenen bruidsbed
Lucebert, apocrief/de analphabetische naam
Aanmelden
Voor reguliere hogerejaars bachelor- en masterstudenten geldt dat zij verplicht zijn zich tijdig in te schrijven via uSis voor de hoorcolleges en de werkgroepen.
Algemene informatie over uSis is te vinden op Nederlands en English
Voor alle andere studenten geldt dat de inschrijving verloopt via de studiecoördinator
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Studeren à la carte willen volgen (zonder tentamen), o.a. over kosten, inschrijving en voorwaarden.
Contact
Voor inhoudelijke vragen omtrent deze cursus kun je contact opnemen met Mw. Y van Dijk
Voor praktische vragen kun je je wenden tot het secretariaat van de Opleiding Nederlandse Taal en Cultuur/Neerlandistiek. Dit valt onder de Onderwijsadministratie P.N. van Eyckhof 4, kamer 101A. Tel. 071 5272 2144. Het e-mail adres is: osz-oa-eyckhof@hum.leidenuniv.nl.