Toegangseisen
Vorm & Betekenis 1 en Vorm & Betekenis 2 (Nederlands BA) of een equivalente inleiding in de syntaxis
Beschrijving
De betekenis van een zin is de optelsom van de betekenissen van de woorden in die zin en de manier waarop ze met elkaar gecombineerd zijn. Volgens dit principe levert elk woord in een zin een betekenisbijdrage en verwachten we dat er geen overbodige woorden in een zin staan. Toch vinden we in Nederlandse spreektaal en dialecten tal van verdubbelingsverschijnselen waarin een woord of een deel van een woord geheel of gedeeltelijk herhaald wordt zonder dat dit consequenties lijkt te hebben voor de interpretatie. Voorbeelden hiervan zijn subjectverdubbeling (Vlaams: Ze geloof zie da. 'Zij gelooft dat'), hulpwerkwoordverdubbeling (Brabants: Ik heb vandaag nog niet gegeten gehad), dubbele ontkenning (spreektaal: Ik ga niet opzij, voor jou niet en voor niemand niet). In deze cursus onderzoeken we verdubbelingsverschijnselen. We stellen vragen als:
Welke verdubbelingsverschijnselen komen er voor in het Nederlands en zijn dialecten?
Wat zijn de syntactische eigenschappen van verdubbelingsverschijnselen?
Heeft verdubbeling effect op de betekenis en/of de informatiestructuur?
Wat leert verdubbeling ons over de syntaxis van natuurlijke taal en van het Nederlands in het bijzonder?
Leermiddelen: syntactische en morfologische atlassen van de Nederlandse dialecten, online dialect databases en taalkundige artikelen.
Leerdoelen
De student(e)
heeft gevorderd inzicht in de syntactische structuur van het Nederlands en zijn dialecten.
kan taalkundige literatuur begrijpen, presenteren en problematiseren.
kan participeren in een taalkundige discussie.
kan een klein syntactisch onderzoek doen en hierover mondeling en schriftelijk rapporteren.
Rooster
Onderwijsvorm
Werkcollege
Studielast
140 uur, waarvan
werkcolleges: 26 uur
voorbereiding werkcolleges (bestuderen literatuur): 52 uur
voorbereiding referaat: 22 uur
paper (incl. mondelinge presentatie): 40 uur
Toetsing
Toetsing
Actieve deelname, referaat over taalkundig artikel, paper, mondelinge presentatie paper
paper (incl. mondelinge presentatie): 60%
referaat: 30%
deelname aan discussie: 10%
Weging
Zie hierboven.
Herkansing
Alleen het paper kan woden herkanst. Wie na het herschrijven een 5,4 of lager heeft, moet het hele vak opnieuw doen.
Nabespreking werkstuk
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het werkstuk plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Blackboard
Blackboard wordt gebruikt voor:
het verstrekken van een uitgebreide collegebeschrijving;
het op de hoogte houden van studenten van lopende zaken;
het verstrekken van studiemateriaal;
het inleveren van papers
Literatuur
De literatuur voor elke bijeenkomst wordt op blackboard bekend en waar mogelijk beschikbaar gemaakt.
Aanmelden
Voor reguliere hogerejaars bachelor- en masterstudenten geldt dat zij verplicht zijn zich tijdig in te schrijven via uSis voor de hoorcolleges en de werkgroepen.
Algemene informatie over uSis is te vinden op Nederlands en English
Voor alle andere studenten geldt dat de inschrijving verloopt via de studiecoördinator
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Niet van toepassing.
Contact
Voor inhoudelijke informatie prof. dr. L. Barbiers
Voor praktische vragen kun je je wenden tot het secretariaat van de Opleiding Nederlandse taal en cultuur/neerlandistiek.
Dit valt onder de Onderwijsadministratie P.N. van Eyckhof 4, kamer 101A. Tel. 071-527 2144. mail: osz-oa-eyckhof@hum.leidenuniv.nl.