Beschrijving
Tijdens deze practicumperiode ga jij samen met je onderzoeksteam een bijdrage leveren aan het lopende onderzoek binnen het LACDR naar de effectiviteit van kinase remmers als mogelijk geneesmiddel voor borstkanker. De voorafgaand bestudeerde concepten uit de vakken Biochemie 2 en Thema Effecten 3 vormen het theoretisch kader van dit practicum.
Je gaat bestuderen hoe borstkankercellen reageren op verschillende kinase remmers die zijn gericht tegen groeifactor signalering en in de kliniek worden gebruikt. Kunnen deze remmers de groei van alle borstkankercellen remmen, of zijn sommige kankercellen ongevoelig? Jij gaat met je onderzoeksteam de effectiviteit van deze remmers op kankercellen bepalen en bestuderen wat de impact van de kinase remmers is op normale levercellen. Tevens vergelijk je de werking van kinase remmers als therapie met klassieke chemotherapie om toxische effecten en mogelijke bijwerkingen te kunnen vergelijken.
Tijdens dit practicum ontwerp je met behulp van het digitale platform LabBuddy zelf een onderzoeksplan waarbij je de beschikking hebt over zowel celbiologische - (cel proliferatie, cel morfologie, stress response imaging) als biochemische technieken en materialen (genexpressie, qPCR; eiwit expressie en phosphorylering, Western blot). Door het opstellen van een goed onderzoeksplan kan jouw onderzoekstem inzicht krijgen in i) groeifactor signalering in de kankercellen, ii) mechanismen van gevoeligheid en resistentie voor geneesmiddelen gericht tegen groeifactor signalering, en iii) potentiele bijwerkingen van kinase remmers.
Coördinator
Mevr. Dr. L. Holtman en Mevr. Dr. A. Zweemer
Doelgroep
BFW2
Toegangseisen
De toets Veiligheid dient met goed gevolg te zijn afgelegd vóór de start van het practicum; voor BFW is dit een deeltoets van het vak Inleiding BFW.
Onderwijsvorm
Practicum, online voorbereiding, werk- en discussiegroepen
Literatuur
Literatuur wordt voor de start van het vak bekend gemaakt via LabBuddy (digitale leeromgeving)
Aanbevolen: The Biology of Cancer (2nd edition) Robert A. Weinberg (Garland Science); ISBN 9780815345282
Leerdoelen
Een onderzoeksplan kunnen opstellen bestaande uit een onderzoeksvraag en een beschrijving van de experimenten die antwoord geven op deze onderzoeksvraag.
Zelfstandig onderzoek kunnen uitvoeren, waarbij je nauwkeurig, schoon en veilig te werk gaat.
Berekeningen uitvoeren voor verdunningen om zodoende oplossingen te maken met de juiste concentratie.
Leren plannen van experimenten zodat je voorbereid aan de slag kunt gaan en binnen de gestelde tijd in het rooster de resultaten bemachtigd.
Kunnen vastleggen van werkwijze en resultaten in het labjournaal, zodat een collega wetenschapper jouw experimenten exact kan herhalen.
Interpreteren van onderzoeksgegevens en deze relateren aan bevindingen uit de literatuur.
Onderzoeksplannen en resultaten bediscussiëren in groepsverband, waarbij je feedback kunt geven en ontvangen van teamgenoten om daarna samen tot een conclusie te komen.
Rapporteren op een wetenschappelijke manier door middel van het schrijven van een wetenschappelijk onderzoeksverslag.
Toetsing
Het cijfer is als volgt opgebouwd:
Indrukcijfer (40%), waaronder voorbereiding, experimentele vaardigheid en actieve participatie tijdens werk- en discussiegroepen
Verslaglegging (60%)
Aanvullende voorwaarde voor slaging is dat voor alle afzonderlijke onderdelen ten minste een 5.5 moet worden behaald en dat het gewogen gemiddelde van de deelcijfers ten minste een 6.0 bedraagt.
De beoordelingsrubrics zijn te vinden op de digitale leeromgeving LabBuddy.