Toegangseisen
Geen.
Beschrijving
Een serie colleges over academische vaardigheden. De colleges zijn onderverdeeld in vier modules.
Module 1: Studievaardigheden
Module 2: Onderzoeksvaardigheden
Module 3: Schriftelijke presentatievaardigheden
Module 4: Mondelinge presentatievaardigheden.
Elke module heeft drie bijeenkomsten. Een module hoeft niet noodzakelijkerwijs als geheel in het studieprogramma opgenomen te zijn.
De bijeenkomsten maken deel uit van de cursus Seminar ONOS 1
Leerdoelen
Leerdoelen module 1: Studievaardigheden Studenten:
hebben kennis van adequate studiemethoden en leerstrategieën;
hebben kennis van vaardigheden op het gebied van time management, studieplanning en -voorbereiding en tentamenstrategieën;
hebben kennis van de technieken van skimmen en snellezen.
kunnen op efficiënte wijze de belangrijkste elementen, ideeën en gedachten uit vakwetenschappelijke literatuur identificeren;
hebben kennis van de basistechnieken voor het onthouden en reproduceren van feiten en andere kennis.
Leerdoelen module 2: Onderzoeksvaardigheden Studenten:
kunnen een argumentatiestructuur in een betoog herkennen en gebruiken;
kunnen drogredenen herkennen en uitleggen;
zijn in staat vakliteratuur selecteren met behulp van digitale technieken (catalogus bibliotheek, Google Scholar, WorldCat, Web of Science);
kunnen bronnen (boeken, artikelen, websites) beoordelen op wetenschappelijke kwaliteit en betrouwbaarheid met gebruik van bibliothecaire databases en internet-tools;
hebben kennis van het begrip plagiaat en wetenschappelijke integriteit;
hebben inzicht in de verschillende vormen van plagiaat, de noodzaak van verwijzen en het voorkomen van onopzettelijk plagiaat; zijn in staat op correcte wijze bronnen te gebruiken (citeren, parafraseren, samenvatten).
Leerdoelen module 3: Schriftelijke presentatievaardigheden Studenten:
kunnen uitleggen hoe een goed afgebakende en beantwoordbare onderzoeksvraag (incl. deelvragen) geformuleerd kan worden;
weten hoe een academische tekst goed opgebouwd kan worden;
kennen het belang van het afbakenen van een onderwerp en hebben kennis van manieren om een onderwerp af te bakenen;
hebben kennis van de eisen die gesteld worden aan een academische (schrijf)stijl , met inbegrip van zinsbouw, de opbouw van een goede alinea;
hebben kennis van verschillende systemen voor verwijzen en zijn in staat de stijl die in hun discipline gangbaar is correct toe te passen;
hebben kennis van software op het gebied van referentiemanaging.
Leerdoelen module 4: Studenten:
kunnen uitleggen hoe een goed afgebakende en beantwoordbare onderzoeksvraag (incl. deelvragen) geformuleerd kan worden;
weten hoe een academische tekst goed opgebouwd kan worden;
kennen het belang van het afbakenen van een onderwerp en hebben kennis van manieren om een onderwerp af te bakenen;
hebben kennis van de eisen die gesteld worden aan een academische (schrijf)stijl , met inbegrip van zinsbouw, de opbouw van een goede alinea;
hebben kennis van verschillende systemen voor verwijzen en zijn in staat de stijl die in hun discipline gangbaar is correct toe te passen;
hebben kennis van software op het gebied van referentiemanaging.
Rooster
Zie het collegerooster van de opleiding: Een volledig overzicht van de bijeenkomsten wordt op Blackboard geplaatst.
Onderwijsvorm
- Werkcollege.
Studielast
Toetsing
Toetsing vindt plaats in de cursussen waarvan de bijeenkomsten Academische Vaardigheden onderdeel uitmaken.
Blackboard
Blackboard wordt gebruikt voor de berichtgeving, algemene cursusinformatie, cursusmateriaal en uitgebreide roosterinformatie.
Literatuur
Het benodigde materiaal wordt op college uitgedeeld of op Blackboard geplaatst.
Aanmelden
Voor het onderdeel Academische Vaardigheden is aanmelding via uSis niet nodig; aanmelding geschiedt via de cursussen waar de Academische Vaardigheden onder vallen. Wel noodzakelijk is aanmelding voor de Blackboardcursus Academische Vaardigheden Oude culturen van de mediterrane wereld.
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
N.v.t.
Contact
Opmerkingen
N.v.t.