Toegangseisen
Niet van toepassing
Beschrijving
De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod: intelligente agenten, probleemoplossen, (gericht) zoeken, heuristieken, spel(l)en, constraint satisfaction problemen, inferentie in eerste-orde logica, Bayesiaanse netwerken, leren, neurale netwerken, genetische algoritmen, robotica.
Ervaring met C++ is gewenst.
Leerdoelen
Een overzicht krijgen van een aantal belangrijke deelgebieden van de kunstmatige intelligentie, waarbij in het bijzonder op een aantal technieken dieper ingegaan wordt. Deze technieken zijn ook voor andere informaticagebieden zeer nuttig. Een van de doelstellingen is om het inzicht in het aanpakken en oplossen van problemen te vergroten.
Rooster
Het meest recente rooster is te vinden op de Studenten-website:
Onderwijsvorm
Per week on-line videos van hoorcolleges. Werkcolleges in the vorm van on-line videos van opdrachten en programmeeropdrachten om thuis nemen. On-line vragenuur via blackboard.
Toetsing
Er is een schriftelijk tentamen en er moeten 4 opdrachten uitgewerkt worden tijdens het semester. Zowel voor de opdrachten (verslagen) als voor het tentamen moet een voldoende gehaald worden. Het eindcijfer wordt als volgt bepaald: als het gemiddelde practicumcijfer hoger is dan het cijfer van het schriftelijk tentamen, is het eindcijfer het gemiddelde van deze twee cijfers (maximaal 1 punt meer dan het cijfer van het schriftelijk tentamen); anders is het eindcijfer het cijfer van het schriftelijk tentamen.
Literatuur
S. Russell and P. Norvig, Artificial Intelligence: A Modern Approach, Third edition Prentice Hall, 2010.
Aanmelden
Aanmelden via Usis: Selfservice > Sudentencentrum > Inschrijven Activiteitencodes te vinden via de facultaire website
Contact
Onderwijscoördinator Informatica, Riet Derogee