Toegangseisen
Een afgeronde bacheloropleiding Duits of taalwetenschap en een goede beheersing van de Duitse taal.
Beschrijving
Wer an Sprache denkt, denkt an Wörter. Auch für die Sprachwissenschaft sind Wörter interessant. Sind “schreibst” und “schreibt” zwei Wörter oder zwei Formen desselben Wortes? Ist “Haupt-“ in “Haupteingang” ein Substantiv oder ein Präfix? Wie werden neue Wörter wie “whatsappisch” gebildet, und warum funktioniert das nicht mit “*Facebookung”? Warum gibt es praktisch keine echten Synonyme? Wie verstehen wir, dass “Kalkreiniger” gegen Kalk ist, aber “Glasreiniger” nicht gegen Glas? Welches Phänomen sehen wir bei den völlig verschiedenen Formen von “sein”, nämlich “bin” und “seid”?
In diesem Seminar werden die wichtigsten Themen der Morphologie besprochen: der Aufbau von Wörtern, ihre Bedeutung und ihre Funktion in der Sprache, die Bildung von neuen Wörtern, aber auch die Architektur des mentalen Lexikons.
Die Studenten arbeiten viel selbständig, sie sammeln eigene Sprachdaten und ziehen daraus eigene Schlüsse.
Leerdoelen
Aan het eind van deze cursus beschikken de studenten over:
Grondige kennis van de morfologie van het Duits en elementaire kennis van de morfologie van andere verwante en niet verwante talen
Inzicht in de manieren waarop morfologische eenheden en processen worden geïdentificeerd
Basaal inzicht in morfologische theorieën
De vaardigheid om mondeling en schriftelijk op een wetenschappelijk verantwoorde manier verslag te doen van taalobservaties en van gelezen vakliteratuur. Dit wordt onder bewijs gesteld door middel van een mondelinge presentatie en twee schriftelijke werkstukken.
Rooster
Zie Rooster
Onderwijsvorm
- Werkcollege
Studielast
Totale studielast 10 EC x 28 uur = 280 uur.
Bijwonen college: 13 x 2 = 26 uur
Voorbereiden college en bestuderen literatuur: 13 x 4 = 52 uur
Voorbereiding mondelinge presentatie: 26 uur
schriftelijke uitwerking presentatie: 36 uur
Werkstuk: 140 uur
Toetsing
Toetsing
Actieve deelname werkcolleges
Mondelinge presentatie
Korte schriftelijke uitwerking van de presentatie (1000 woorden)
Werkstuk (7000 woorden)
Weging
Actieve deelname werkcolleges: 10%
Mondelinge presentatie: 20%
Korte schriftelijke uitwerking van de presentatie (“abstract”): 20%
Werkstuk: 50%
Het werkstuk moet voldoende zijn, dus 5,5 of hoger. Het eindcijfer voor het college als geheel moet voldoende zijn, dus 5,5 of hoger.
Herkansing
Alleen het werkstuk mag herkanst worden.
Feedback
De deelnemers ontvangen schriftelijk feedback op de presentatie, het abstract en het werkstuk.
Studenten hebben het recht om hun beoordeelde essay in te zien binnen een periode van 30 dagen na bekendmaking van het cijfer.
Blackboard
Blackboard wordt gebruikt voor:
Communicatie
Het te beschikking stellen van studiemateriaal (incl. powerpoints uit de werkcolleges)
Literatuur
- Wordt tijdens het college ter beschikking gesteld
Aanmelden
Inschrijven via uSis is verplicht.
Algemene informatie over uSis vind je op de website
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Niet van toepassing
Contact
Voor inhoudelijke informatie kun je terecht bij dr. Jenny Audring (https://www.universiteitleiden.nl/en/staffmembers/jenny-audring#tab-1)
Voor algemene vragen, neem contact op met de Onderwijsadministratie
De studiecoördinator is Else van Dijk