Toegangseisen
Geen.
Beschrijving
Het vakgebied “business analytics” speelt een steeds belangrijkere rol in het bedrijfsleven. Met behulp van grote hoeveelheden informatie ("big data") proberen bedrijven tot weloverwogen beslissingen en inzichten te komen. Het analyseren van gegevens kan bedrijven talloze voordelen bieden, bijvoorbeeld het vergroten van de winst, of het beter afstemmen van het beleid op de behoeften van de klant. Dit gebeurt niet alleen in de wereld van de marketing (“marketing analytics”), maar ook in het financiële domein (“financial analytics”) en in tal van andere domeinen (bijvoorbeeld ook “legal analytics” of “sports analytics”). Diverse aansprekende voorbeelden zullen tijdens deze cursus de revue passeren.
Deze cursus geeft een inleiding op het gebied business analytics vanuit een bedrijfswetenschappelijk perspectief. Naast theorie zal veel aandacht uitgaan naar praktijksituaties waarbij je kennismaakt met diverse vraagstukken waar bedrijven mee geconfronteerd worden en met typische datasets die bedrijven in handen hebben. Je gaat ook daadwerkelijk aan de slag en gebruikt eenvoudige tools om relevante vragen te beantwoorden.
Voorkennis van methoden en technieken is absoluut niet vereist: het vak is een inleiding op het gebied business analytics en de nadruk ligt meer op de bewustwording van de relevantie van business analytics en de praktische toepasbaarheid van de tools die voorbijkomen dan op de ins en outs van de tools.Tijdens de werkgroepen gaan we onder andere in op datavisualisatie en enkele analysetechnieken waar tekstanalyse een aansprekend voorbeeld van is.
Leerdoelen
Doel(en) van het vak:
Na afronding van het vak heeft u de volgende kwalificaties verworven:
De student kan uitleggen wat business analytics inhoudt en hoe organisaties daarmee hun voordeel kunnen doen.
De student kan uitleggen wat de trends en ontwikkelingen zijn op het gebied van business analytics.
De student kan gegevens samenvatten en visualiseren met daarvoor geschikte tools.
De student kan de juiste methode selecteren en toepassen voor analytics-vraagstukken op gebieden als sales, finance en marketing.
Rooster
Zie de opleidingspagina van de website.
Onderwijsvorm
Hoorcolleges
Aantal à 2 uur: 7;
Docent(en): dr. P.W. van der Zwan;
Vereiste voorbereiding door studenten: wordt bekend gemaakt in de syllabus.
Werkgroepen
Aantal à 2 uur: 7;
Docent(en): dr. P.W. van der Zwan;
Vereiste voorbereiding door studenten: wordt per week voorgeschreven (zie syllabus).
Toetsing
Toetsvorm(en)
Schriftelijk tentamen (60%)
Wekelijkse opdrachten in groepsverband (40%)
Compensatie van deelcijfers is mogelijk mits voor het tentamen minimaal een 5.0 is behaald.
Het schriftelijk tentamen betreft de eindtoets van het vak en is het enige onderdeel van de deeltoetsen dat herkanst kan worden. Het cijfer van de wekelijkse opdrachten telt bij de herkansing, maar komt daarna te vervallen (deelcijfers blijven dus alleen gedurende het collegejaar geldig).
Inleverprocedures
Elke week wordt een opdracht ingeleverd. De details worden in de syllabus van dit vak bekendgemaakt.
Examenstof
Tot de examenstof behoren de verplichte literatuur (zoals aangegeven in de syllabus), en alles wat behandeld is tijdens hoorcolleges en werkgroepen.
Regeling herkansen voldoendes
Op dit vak is de regeling herkansen voldoendes van toepassing (artikel 4.1.8.1 e.v. OER) voor zover dit vak onderdeel uitmaakt van het verplicht curriculum van de opleiding (d.w.z. geen vrij keuzevak). Studenten die bij de eerste kans een voldoende eindcijfer hebben behaald, kunnen onder bepaalde voorwaarden het schriftelijke (eind)tentamen opnieuw afleggen op het reguliere herkansingmoment. Om een voldoende te kunnen herkansen, dienen studenten eerst om toestemming te vragen bij het OIC. Kijk voor meer informatie op de studentensite onder ‘Inschrijven voor vakken en tentamens’ > ‘Toestemming voldoende herkansen’.
Literatuur
Verplicht studiemateriaal
Informatie over het aan te schaffen boek is op de Brightspace-pagina van dit vak te vinden.
Software: toegang(scode) wordt aan het begin van de cursus verstrekt
Aanmelden
De aanmelding verloopt via uSis.
Contact
Vakcoördinator: dr. P.W. van der Zwan;
Werkadres: Steenschuur 25 te Leiden (B2.30);
Bereikbaarheid: maandag t/m vrijdag van 9.00 – 17.00 uur;
Telefoon: 071 – 527 8560;
E-mail: p.w.van.der.zwan@law.leidenuniv.nl.
Instituut/afdeling
Instituut: Fiscale en Economische Vakken;
Afdeling: Bedrijfswetenschappen;
Adres secretariaat: Steenschuur 25 te Leiden (B2.26);
Openingstijden: elke werkdag (uitgezonderd woensdag) van 9.00 tot 17.00 uur;
Telefoon secretariaat: 071 – 527 7851;
Opmerkingen
Geen.