Toegangseisen
Niet van toepassing.
Beschrijving
Bij het taalvaardigheidsonderwijs worden taalactiviteiten (receptief en productief) uitgevoerd met het doel de communicatieve taalcompetenties te ontwikkelen. Studenten worden gevraagd teksten die betrekking hebben tot onderwerpen in bepaalde domeinen, te gebruiken en te produceren. De taalactiviteiten dienen als uitgangspunt voor reflectie over de linguïstische competenties: grammatica, lexicon, fonologie, etc.; sociolinguïstische competenties: sociaal-culturele aspecten relevant voor het taalgebruik; pragmatische competenties: beurten nemen, thematische ontwikkeling, coherentie en cohesie, etc.
Leerdoelen
In termen van het Europees referentiekader taalvaardigheid beoogt de cursus aan het einde van het blok de volgende doelen, uitgesplitst naar de genoemde aspecten, te bereiken:
Skill | CEFR Level |
---|---|
Lezen | A2 |
Schrijven | A1 |
Luisteren | A2 |
Gesproken interactie | A1/A2 |
Gesproken productie | A2 |
Voor een gedetailleerde beschrijving zie Brightspace. Aan het einde van de cyclus is de student in staat om luister-, lees-, en spreekopdrachten uit te voeren op een niveau dat overeenkomt met het niveau van de gestelde doelen binnen het Europees referentiekader. Het geleide leerproces voltrekt zich middels werkcolleges waarbij op basis van veertig thematisch geordende hoofdstukken individuele opdrachten en groepsopdrachten worden uitgevoerd. Het gaat hierbij om wekelijks 6 uur college en minimaal 10 uur zelfstudie.
Rooster
Kijk op MyTimetable.
Onderwijsvorm
Werkcollege.
Toetsing en weging
Toetsing
Beoordeling/samenstelling van het eindcijfer:
Test 1: 20% (19-11-2020)
Test 2: 40% (10-12-2020)
Mondelinge test: 30%
Take home-opdracht (project 1): 10%
Weging
Het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door:
bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van deelcijfers;
aanvullende eisen: test 2, mondelinge test en Take home-opdracht moeten voldoende zijn. Alleen voor test 1 is een onvoldoende toegestaan. Alle deelcijfers komen te vervallen aan het einde van het academisch jaar.
Herkansing
Test 1 en test 2: 60% (7-1-2021)
Mondelinge test: 30%
Take home-opdracht (project 1): 10%
Het eindcijfer van de herkansing voor de cursus komt tot stand door
bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van deelcijfers;
alle deelcijfers komen te vervallen aan het einde van het academisch jaar.
Inzage en nabespreking tentamen
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt.
Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Literatuurlijst
M.Birello et al. (2017), Al dente 2 - Corso d’Italiano, libro dello studente + esercizi, edizione internazionale, Casa delle lingue / Difusiòn, Barcellona. ISBN: 978-84-16657-75-9 (met 1 audioCD en 1 DVD)
J.H. Brinker (2013), Grammatica Italiaans, Unieboek/Het Spectrum, Amsterdam. EAN 9789000323999
E. Odelli (2007), Compito – Grammatica di base ed eserciziario per l’apprendimento dell’italiano come lingua straniera, Leiden.
Online beschikbaar na de eerste collegeweek op de website.V. Lo Cascio, Tweetalige woordenboeken Italiaans-Nederlands en Nederlands-Italiaans, Stichting Italned/ Amsterdam University Press, Amstelveen /Amsterdam. Gebruik via jaarabonnement, beschikbaar op de site
Inschrijven
Inschrijven via uSis is verplicht.
Algemene informatie over uSis vind je op de website
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.
Dit college is niet beschikbaar voor A la carte onderwijs.
Contact
Opmerkingen
Voor het gedetailleerde programma van de toetsen zie Brightspace.