Toegangseisen
Geen speciale toegangseisen
Beschrijving
Het eerste deel van deze cursus (blok 3) is gewijd aan de verkenning van enkele belangrijke trends in young adult-literatuur, een relatief nieuw en veelzijdig genre met als gemeenschappelijke noemer een focus op actuele maatschappelijke onderwerpen. We bespreken vijf romans die ieder representatief zijn voor één of meer van deze trends ofwel subgenres: fantasy, ‘nieuw realisme’, dystopie, nonfictie en aandacht voor (gender-)diversiteit. Behalve naar narratieve elementen als verhaalwereld, plot, vertelconstructie en personages kijken we ook naar ideologische aspecten, de status van young adult-literatuur in het literaire veld, het profiel van de lezer tot wie deze romans zich richten en het fenomeen van de ‘crossover’-literatuur. Ter onderbouwing lezen we enkele theoretische teksten.
In het tweede blok richten we onze aandacht op animatie en strips. We kijken naar het ontstaan van animatie en strip aan het einde van de 19de eeuw, naar de relatie tussen cinema, strips en animatie. Vervolgens bestuderen we de narratieve conventies van strip en animatie, zoals het gebruik van kaders, bladspiegel, tekstballonnen, en de opkomst van een specifieke tekenfilmesthetiek. We bestuderen strip- en tekenfilmgenres (de superheld, de funny animal, de jonge reporter). De laatste drie weken draaien om de grafische roman (de strip met literaire ambities) en de artistieke tekenfilm. We analyseren de underground comix uit de jaren zestig en lezen Art Spiegelmans Maus, Marjane Satrapis Persepolis en David Lloyd en Alan Moores Watchmen, en kijken naaar de filosofische animatiefilm Waking Life en de anime klassieker Akira. Tijdens de cursus krijg je ook een introductie in verschillende wetenschappelijke benaderingen van strips en animatie, zoals media archeologie, narratologie, en cultural studies.
Leerdoelen
Kennismaking met vier toonaangevende populaire genres
Kennis van actuele culturele debatten rond deze genres
Training analytische vaardigheden en kritisch inzicht aan de hand van de te bespreken primaire en secundaire teksten
Reflectie op de eigen positie als lezer, kijker en onderzoeker
Rooster
Kijk op MyTimetable.
Onderwijsvorm
Hoorcollege
Toetsing en weging
Toetsing
Er worden twee aparte deeltoetsen aangeboden in de vorm van take-home tentamens:
Young adult-literatuur (na blok 3)
Animatie, strips, grafische roman (na blok 4)
Weging
Het eindcijfer van de cursus komt tot stand door de bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van de twee deelcijfers.
Herkansing
De herkansing bestaat uit één gecombineerde toets die wordt aangeboden in de vorm van een take-home hertentamen.
Inzage en nabespreking
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van iedere deeltoets resp. de herkansing wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Literatuurlijst
Young adult-literatuur:
Tomi Adeyemi, Children of Blood and Bone. (The Orisha Legacy deel 1). 2018
M.T. Anderson, Symphony for the City of the Dead: Dmitri Shostakovich and the Siege of Leningrad. 2015
John Green, The Fault In Our Stars. 2012
Isabel Hoving, De een na laatste dood van het meisje Capone. 2015
Anna-Marie McLemore, When The Moon Was Ours. 2016
Theoretische teksten: nader bekend te maken.
Animatie, strips, grafische roman:
Dave Gibbons & Alan Moore, Watchmen (1986)
Herge, Kuifje en de Juwelen van Bianca Castafiore (1963)
Scott McCloud, Understanding Comics (1993)
Marjane Satrapi, Persepolis (2001)
Art Spiegelman, Maus (1991)
Inschrijven
Inschrijven via uSis is verplicht.
Algemene informatie over uSis vind je op de website
Contact
Dr. Y. Horsman
Dr. M.J.A. Kasten
Onderwijsadministratie: Arsenaal
Studiecoördinator: mevr. M.E. Dijkgraaf MA
Opmerkingen
N.v.t.