Toegangseisen
Het is nuttig maar niet vereist de cursus LL Seminar Japanese as a second language te hebben gevolgd.
Beschrijving
In deze cursus zullen verscheidene aspecten van de Japanse taalkunde aan bod komen, zoals fonetiek, fonologie, morfologie, syntaxis, semantiek, historische taalkunde en taalkundig veldwerk.
Studenten raken bekend met basisaspecten van de taalkunde, en met het Japans in het bijzonder. Tijdens blok III wordt iedere week een (aantal) aspect(en) behandeld tijdens het college, nadat studenten hierover eerst leesmateriaal hebben doorgenomen. De colleges bestaan uit hoorcollege-elementen, discussies in kleine groepjes en oefeningen.
Tijdens blok IV voeren studenten een onderzoeksopdracht uit in Japan (het Japanproject). Als oefening schrijven studenten hier tijdens blok III nog een analytische opdracht over. In Japan schrijven zij vervolgens een onderzoeksverslag. Tijdens hun verblijf in Japan houden studenten en docent contact om de voortgang van het onderzoek te garanderen.
Leerdoelen
Taalkundige basisbegrippen toepassen
Gesproken taal transcriberen en glossen volgens taalkundige conventies
Taalkundige verhandelingen kritisch analyseren en beoordelen
Zelfstandig bronnen zoeken
Een taalkundige observatie analytisch beschrijven
Mondeling en schriftelijk presenteren van eigen analyse
Rooster
Kijk op MyTimetable.
Onderwijsvorm
Werkcollege
Toetsing en weging
Participatie: 40%
Analytisch verslag: 20%
Veldwerkverslag: 40%
Het vak is gehaald wanneer ieder onderdeel met een voldoende is afgesloten.
Aanvullende eis: Studenten dienen deel te nemen aan 70% van alle colleges.
Literatuurlijst
Bij dit college wordt gebruikgemaakt van een reader. Deze is t.z.t. te bestellen.
Inschrijven
Inschrijven via uSis is verplicht.
Algemene informatie over uSis vind je op de website
Inschrijven Studeren a la carte en Contractonderwijs
niet van toepassing
Contact
Opmerkingen
Brightspace (voorheen Blackboard) zal worden gebruikt voor alle relevante informatie met betrekking tot het college, inclusief cursusinhoud, opdrachten, literatuur en links.