Toegangseisen
Alleen toegankelijk voor studenten van de lerarenopleiding.
Beschrijving
Gerelateerd aan recente theorie over de psychologie van de adolescentie komt het pedagogisch handelen in de klas en in de school aan de orde. Daarnaast worden gespreksvaardigheden in relatie tot communicatie met leerlingen en ouders getraind.
Leerdoelen
De student heeft inzicht in recente theorie met betrekking tot psychologie van de adolescentie en pedagogisch handelen in de klas en in de school.
De student is in staat op een professionele manier gesprekken te voeren met leerlingen en ouders.
De student is in staat inzichten uit de theorie met betrekking tot psychologie van de adolescentie en pedagogisch handelen in de klas en in de school en ervaringen uit de onderwijspraktijk aan elkaar te verbinden.
Rooster
Het rooster en roosterwijzigingen zijn te vinden op deze website.
Onderwijsvorm
Werkcollege
Zelfstandige literatuurstudie
Toetsing en weging
Toetsing
Paper: aan de hand van een systematische benadering analyse van een casus over de eigen pedagogische praktijk (hierbij wordt het beoordelingsmodel casus pedagogiek gebruikt).
Verslag: analyse eigen gespreksvaardigheden.
Voor de inleverdata zie het overzicht Data beoordelingsmomenten en inleverdata producten.
Weging
Het eindcijfer van het vak komt tot stand door de paper met een cijfer te beoordelen. Voorwaarde is dat het Verslag Gespreksvaardigheden voldoende is (wordt beoordeeld met voldoende/onvoldoende).
Herkansing
Het is mogelijk om de paper en het verslag te herkansen door deze voor het eerstvolgende herkansingsmoment in te leveren.
Literatuurlijst
Slot, W., & Aken, M. van. (26e druk, 2019). Psychologie van de adolescentie. Baarn: Thieme Meulenhoff. ISBN 9789006105612.
Konig, A. (1995). In gesprek met de leerling. Houten: Educatieve Partners/KPC i.s.m. Wolters-Noordhoff. Dit boekje wordt op Brightspace beschikbaar gesteld.
Diverse artikelen die via Brightspace worden verspreid.
Contact
Het vak wordt door diverse docenten gegeven. Coördinator van het vak: S.R. Bosker MPhil, MSc.
Opmerkingen
Onderzoek binnen studieonderdeel
In dit studieonderdeel wordt een casus uit de eigen praktijk onderzocht. Met gebruikmaking van het model handelingsgericht werken worden een klas en daarbinnen een leerling beschreven vanuit verschillende ontwikkelingspsychologische perspectieven. Vervolgens worden er onderzoeksvragen geformuleerd en worden die beantwoord door de verzamelde gegevens vanuit een selectie uit de perspectieven te analyseren. Op basis van die analyse formuleert de student een handelingsadvies voor de betrokken docenten.