Toegangseisen
De propedeuse Geschiedenis is voltooid en beide BA2 Werkcolleges zijn met een voldoende afgerond, waarvan één in dezelfde richting als het BA3 Seminar. Met de keuze voor het BA3 Seminar leg je de afstudeerrichting Nederlandse Geschiedenis definitief vast.
Beschrijving
De Nederlandse geschiedenis van de negentiende en twintigste eeuw lijkt soms, in vergelijking met die van andere Europese landen, een beetje ingedut. Ook de historiografie geeft regelmatig de indruk dat Nederlanders vooral op consensus gericht waren, en eerder harmonie nastreefden dan conflicten aan te gaan. Maar klopt dat wel? Nederland kent ook een traditie van oproerigheid, die vaak geassocieerd wordt met de vroegmoderne tijd, maar die daarna gewoon werd voortgezet, zij het vaak genegeerd door historici.
In dit college gaan we op zoek naar de sporen die oproerige Nederlandse burgers hebben achtergelaten. We gaan op zoek naar mannen en vrouwen die hun ongenoegen en woede op lokale machthebbers uitten op een manier die een bedreiging vormde voor de openbare orde. Ze gooiden ruiten in bij burgemeesters, plunderden winkels, marcheerden door de stad, hingen opruiende posters op en verspreidden pamfletten waarin ze anderen opriepen ook in opstand te komen. Ze speelden voor eigen rechter, deden aan sit-ins en die-ins, gooiden met stenen, rookbommen, molotov-cocktails en taarten, zongen, scandeerden en sloegen op potten en pannen. We gaan onderzoeken wie deze mensen waren en waarom ze dat deden. Maar ook: welke vormen ze kozen om hun woede te uiten, en of er een ontwikkeling waar te nemen is in hun protestrepertoire. En hoe reageerden tijdgenoten en autoriteiten op dergelijk gedrag? Was er (soms) begrip voor of werd het streng bestraft?
Primaire bronnen waarin dit soort verstoringen van de openbare orde beschreven worden zijn niet altijd even makkelijk te vinden, zeker niet voor de negentiende eeuw. Naast onderzoek in kranten en tijdschriften gaan we kijken of we deze praktijken kunnen reconstrueren door gebruik te maken van politiearchieven en rechtbankarchieven. Voor de twintigste en eenentwintigste eeuw kunnen we gebruik maken van foto- en filmmateriaal, en zijn er wellicht ook andere bronnen te vinden waarin participanten zelf hun verhaal doen. Uiteindelijk kiest elke student een lokale casus om uitgebreid te onderzoeken en te analyseren.
Leerdoelen
Algemene leerdoelen
1) een wetenschappelijk onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
a. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
b. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
c. een wetenschappelijk debat analyseren;
d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen.2) een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij:
a. een realistische planning hanteren;
b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
d. feedback geven en ontvangen;
e. aanwijzingen van de docent verwerken.3) reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd.
4) bronnen selecteren en gebruiken voor eigen onderzoek.
5) bronnen analyseren, in een historische context plaatsen en interpreteren.
6) participeren in de discussies tijdens colleges.
Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting
7) De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) Nederlandse Geschiedenis, meer specifiek: staatsvorming, identiteit, en politieke cultuur van Nederland en de Nederlandse overzeese gebieden vanaf de zestiende eeuw.
8) De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting Nederlandse Geschiedenis, met speciale aandacht voor: primaire bronnen en diachrone nationale geschiedenis.
Leerdoelen, specifiek voor dit college
De student:
9) krijgt inzicht in de geschiedenis van oproer en protest in Nederland, van de vroege negentiende eeuw tot nu;
10) is in staat om op die basis een probleemgericht onderzoek uit te voeren;
11) is in staat om daarvoor relevante bronnen te vinden en te interpreteren.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.
Onderwijsvorm
- Werkcollege met aanwezigheidsplicht
Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien je niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.
Toetsing en weging
Toetsing
Werkstuk (6.000-7.000 woorden exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie en voetnoten; probleemgestuurd werkstuk op basis van primair bronnenonderzoek)
getoetste leerdoelen: 1-11Mondelinge presentatie
getoetste leerdoelen: 2-11Participatie
getoetste leerdoelen: 6Opdracht 1: Analyse primaire bron
getoetste leerdoelen: 3,6Opdracht 2: Analyse primaire bron
getoetste leerdoelen: 3,6
Weging
Werkstuk: 70%
Referaat en kleine opdrachten: 20 %
Participatie: 10%
Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.
Herkansing
Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoasls aangegeven het desbetreffende collegeschema op Brightspace.
Inzage en nabespreking werkstuk
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage nabespreking van het werkstuk plaatsvindt.
Literatuurlijst
Wordt uiterlijk bij het begin van het college bekend gemaakt.
Inschrijven
De inschrijving verloopt via een invulformulier dat alle Geschiedenisstudenten op de dag dat de inschrijvingen opengaan, toegestuurd krijgen.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga
Opmerkingen
Niet van toepassing.