Toegangseisen
Alleen toegankelijk voor studenten van de lerarenopleiding.
Beschrijving
In Leren en Instructie worden theorieën op het gebied van klassenmanagement en algemene didactiek bestudeerd. Deze theorieën worden verbonden met de onderwijspraktijk.
Leerdoelen
De student kan met behulp van theorie over klassenmanagement en algemene didactiek lespraktijken van docenten analyseren en alternatieven formuleren. Een lijst van meer gedetailleerde leerdoelen per thema is opgenomen in de syllabus.
Rooster
Onderwijs verzorgt door het ICLON vindt plaats op maandag. Studenten ontvangen vanuit de ICLON onderwijsadministratie per e-mail informatie over het rooster.
Onderwijsvorm
Hoorcollege
Zelfstandige studie
Toetsing en weging
Toetsing
Tentamen: digitaal examen
Voor de tentamendata zie het overzicht Data beoordelingsmomenten en inleverdata producten.
Weging
Het tentamencijfer vormt het eindcijfer voor het vak.
Herkansing
Hertentamen: digitaal examen
Inzage en nabespreking
Na het tentamen wordt een inzagemoment georganiseerd waar studenten op inschrijving gebruik van kunnen maken.
Literatuurlijst
Verplichte literatuur
Reader ‘Leren en Instructie’ en artikelen aangeboden via Brightspace.
Aanbevolen literatuur
Janssen, F, Hulshof, H., & K. van Veen (2016). Uitdagend gedifferentieerd vakonderwijs. Praktisch gereedschap om je onderwijsrepertoire te blijven uitbreiden. Leiden/Groningen: UFB. Het boek is gratis beschikbaar als pdf via de volgende link: https://www.universiteitleiden.nl/binaries/content/assets/iclon/onderzoek/
uitdagendgedifferentieerdvakonderwijsdef.pdf
Inschrijven
De ICLON Onderwijsadministratie regelt de inschrijving voor de studieonderdelen van de Lerarenopleiding. Dit geldt niet voor eventuele vakdeficiënties.
Contact
Het vak wordt door diverse docenten gegeven. Coördinator van het vak: Dr. N. Wieringa.
Opmerkingen
Onderzoek binnen studieonderdeel
In dit studieonderdeel worden wetenschappelijke artikelen gebruikt waarmee studenten kennis maken met basisconcepten uit de onderwijskunde. In de colleges wordt o.a. stilgestaan bij de aard van het onderwijskundig onderzoek dat hieraan ten grondslag ligt. Tevens worden de belangrijkste concepten uit de gelezen artikelen gebruikt bij het analyseren van data uit de praktijk, zoals video opnamen van lessen, lesplannen of leerlingmateriaal.