Toegangseisen
Alleen toegankelijk voor studenten van de MA Educatie in de Taal- en Cultuurwetenschappen, die Vakdidactiek 1 en Praktijk 1 hebben afgerond.
Beschrijving
Het scriptieseminar is een introductie en eerste aanzet tot de onderdelen “Masterthese” en “Vakdidactische verdieping”. In drie bijeenkomsten leren studenten wat er met de twee onderdelen is bedoeld en wat er van hen verwacht wordt; en over verschillen en overeenkomsten van methoden van vakinhoudelijk en vakdidactisch onderzoek. Ze kiezen vervolgens één thema waarin zij zich zowel vakinhoudelijk (masterthese) als vakdidactisch-kritisch (vakdidactische verdieping) zullen verdiepen. Na de derde bijeenkomst schrijven studenten een plan van aanpak voor beide onderdelen, zodat ze bij aanvang van hun afstudeeronderzoek in het volgende semester in de startblokken staan.
Studenten nemen verplicht deel aan het scriptieseminar in het kader van de begeleiding bij het opzetten, schrijven en afronden van hun thesis en vakdidactische verdieping.
Leerdoelen
Je kent verschillen en overeenkomsten tussen vakinhoudelijk en vakdidactisch onderzoek
Je kunt onderzoeksvragen formuleren voor vakinhoudelijk en vakdidactisch onderzoek die betrekking hebben op hetzelfde inhoudelijke thema
Je kunt een geschikt onderzoeksontwerp en geschikte methoden van onderzoek selecteren voor het beantwoorden van vakinhoudelijke en vakdidactische onderzoeksvragen
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.
Vragen? Neem contact op met de betreffende docent en/of ICLON Onderwijsadministratie.
Onderwijsvorm
Drie werkcolleges:
Introductie
Thema’s
Bespreken plan van Aanpak
Zelfstandige literatuurstudie
Toetsing en weging
Toetsing
Het seminar culmineert in een Plan van Aanpak, waarin beschreven staat hoe de onderzoeksvraag van de Masterthese en de onderzoeksvraag bij Vakdidactische verdieping beantwoord zal worden. Dit Plan van Aanpak wordt niet met een cijfer, maar met voldoende/onvoldoende beoordeeld.
Weging
Voldoende/onvoldoende voor Plan van Aanpak.
Herkansing
Bij de herkansing worden dezelfde eisen gesteld aan het als bij de eerste kans.
Literatuurlijst
Aanbevolen literatuur
Mackey (2017). 30: Classroom-based research. In: Loewen, S., & Sato, M. (Eds.). (2017), The Routledge Handbook of Instructed Second Language Acquisition (1st ed.). Routledge.
Plomp, T. (2007). Educational design research: An introduction. In N. Nieveen & T. Plomp (Eds.), An introduction to educational design research (pp. 11–50). Enschede: SLO.
Jong, J. de (2013). Handboek Academisch schrijven. In stappen naar een essay, paper of scriptie. Bussum: Coutinho.
Inschrijven
Zie de informatie bij Aanmelden/inschrijven studieonderdelen op de tab 'Over deze master’ op de studiegidspagina met informatie over de tweejarige Educatieve master.
Contact
Dr. N.H. de Jong Dr. E.A. Op de Beek