Toegangseisen
De cursus is verplicht voor studenten MA Religie en Levensbeschouwing.
Studenten van de eenjarige MA Leraar VHO in Godsdienst en Levensbeschouwing zijn direct toelaatbaar en kunnen dit vak volgens als extracurriculair vak.
Een aantal BA-studenten volgen ook een BA-variant van het vak. BA- en MA-studenten volgen hetzelfde onderwijs, maar BA-studenten worden anders getentamineerd. De BA-variant van de cursus is (als keuzevak) onderdeel van de BA Religiewetenschappen en de Minor Religion in a Changing World.
Andere studenten met een interesse in levensbeschouwelijk onderwijs kunnen in veel gevallen worden toegelaten om het vak te volgen als keuzevak of extracurriculair vak. Ze dienen hiervoor contact op te nemen met docent en hun eigen studieadviseur.
Beschrijving
Onderwijs over religie, levensbeschouwing en burgerschap (RLB) is een delicate kwestie. In dit vak krijgen studenten inzicht in de inrichting van het onderwijs over RLB in Nederland. De geschiedenis van het onderwijs over RLB wordt geschetst (van catechese via ‘levensbeschouwing’ naar de opkomst van seculier religieonderwijs, burgerschapsvorming en ethiek/filosofie als alternatieve vakken). Daarnaast krijgen studenten een beeld van de functies van de belangrijkste betrokken partijen (o.a. het ministerie van OC&W, de onderwijskoepels Verus en VOS/ABB, de docentenopleidingen op universitair, hbo- en pabo-niveau, het Expertisecentrum LERVO en de docentenvereniging VDLG). Ze maken ook kennis met onderzoek naar de wensen en verwachtingen van leerlingen en ouders. Verder worden studenten geïntroduceerd in de religiewetenschappelijke visie op onderwijs over RLB en vergelijken zij deze met godsdienstpedagogische en levensbeschouwelijke vakvisies. Omdat het onderwijsveld in Nederland sterk is beïnvloed door de verzuiling en in Europees opzicht daardoor uniek is, wordt de Nederlandse context en inrichting van het RLB-onderwijs vergeleken met de situatie over de grens. In het laatste deel van de cursus maken studenten kennis met de belangrijkste lesmethodes over religie en levensbeschouwing op de Nederlandse markt. Ze voeren een klein onderzoek uit naar de kwaliteit en adequaatheid van één van de besproken lesmethodes.
Als onderdeel van de cursus is het mogelijk een dag mee te lopen met een docent Godsdienst/Levensbeschouwing op een middelbare school.
Deze cursus bestaat uit een BA- en MA-variant. Bachelor- en masterstudenten volgen hetzelfde onderwijs, maar worden gedifferentieerd getentamineerd. Zo wordt van masterstudenten meer zelfstandigheid en onderzoeksvaardigheid verwacht en kunnen de opdrachten in deze cursus voor hen op punten wat uitgebreider zijn dan voor bachelorstudenten. Nadere specificaties volgen tijdens de cursus bij het opgeven van de opdrachten.
Nota bene
Let op dat je bij de cursusinschrijving de juiste code gebruikt:
BA-studenten: 5072KRL3;
MA-studenten: 5074KRL5.
Leerdoelen
Na afronding van het vak
hebben de studenten kennis van de geschiedenis en organisatie van het onderwijs over religie, levensbeschouwing en burgerschap in Nederland en kunnen ze deze kennis relateren aan de algemene inrichting van het Nederlandse onderwijsbestel;
hebben de studenten inzicht in de belangrijkste Nederlandse en internationale pedagogisch-didactische vakvisies op het onderwijsgebied religie, levensbeschouwing en burgerschap;
kunnen de studenten de inhoudelijke kwaliteit van bestaande lesmethodes over religie, levensbeschouwing en burgerschap kritisch en systematisch onderzoeken en evalueren, vanuit een religiewetenschappelijke vakdidactiek.
Transferable skills
Na afronding van het vak hebben de studenten hun vaardigheden verbeterd wat betreft
kritische analyse van beleidsdocumenten (van de nationale overheid, NGOs, en IGOs);
kritische analyse van onderwijsmateriaal;
het formuleren van een beargumenteerde, wetenschappelijk gefundeerde eigen positie in een maatschappelijk debat.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.
Onderwijsvorm
Werkcollege
Bij deze cursus geldt een aanwezigheidsplicht.
Toetsing en weging
Toetsing
De toetsing in dit vak bestaat uit vier componenten:
Wekelijkse opdrachten (studenten maken minstens 6 van de 9 opdrachten). De wekelijkse opdrachten worden beoordeeld als ‘voldaan’/‘niet voldaan’.
Mondelinge bijdragen in de klas. Deze deelopdracht wordt becijferd en bepaalt samen met de wekelijkse opdrachten 10% van het eindcijfer.
Paper 1: Synopsis over de vakvisies van het onderwijsveld. Deze schriftelijke deelopdracht wordt becijferd en bepaalt 45% van het eindcijfer.
Paper 2: Lesmateriaalonderzoek. Deze schriftelijke deelopdracht wordt becijferd en bepaalt 45% van het eindcijfer.
Weging
Het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door de bepaling van het gewogen gemiddelde van de drie deelcijfers voor de wekelijkse opdrachten/mondelinge bijdragen (10%), paper 1 (45%) en paper 2 (45%). Om het vak te halen, dienen studenten een voldoende (5,50 = 6) te halen als gewogen gemiddelde EN een ‘voldaan’ te halen voor de wekelijkse opdrachten.
Herkansing
Er is geen herkansing mogelijk voor de wekelijkse opdrachten/mondelinge bijdragen.
Een 5,49 of lager voor actieve deelname (deeltoets 2) kan niet worden herkanst.
Studenten die een onvoldoende hebben behaald voor het hele vak en ook een onvoldoende hebben behaald voor de synopsis (deeltoets 3), kunnen de synopsis herkansen door een nieuwe versie in te leveren van dezelfde opdracht bij de herkansingsdeadline.
Studenten die een onvoldoende hebben behaald voor het hele vak en ook een onvoldoende hebben behaald voor het lesmateriaalonderzoek (deeltoets 4), kunnen het lesmateriaalonderzoek herkansen door een nieuwe versie in te leveren van dezelfde opdracht bij de herkansingsdeadline.
Inzage en nabespreking
Feedback op de papers (incl. de becijfering) wordt de studenten individueel meegedeeld via Brightspace. Ook het cijfer voor de mondelinge bijdragen wordt bekendgemaakt in Brightspace.
Literatuurlijst
Literatuur voor de cursus wordt via Brightspace beschikbaar gesteld.
Inschrijven
Inschrijven via MyStudyMap is verplicht. Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent vermeld in de informatiekolom rechts.
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc, kun je contact opnemen met de Onderwijsadministratie de Vrieshof.