Prospectus

nl en

Praktijkoriëntatie

Course
2024-2025

Toegangseisen

N.v.t.

Beschrijving

Beginnende studenten hebben meestal nog geen duidelijke voorstelling van het beroep of het type functie waarvoor zij opgeleid worden. In Praktijkoriëntatie maken ze actief kennis met het beroep van pedagoog of onderwijskundige. Dit kan op verschillende manieren:
1. In de praktijk meelopen met een universitair afgestudeerd pedagoog of onderwijskundige die werkt in een functie waarvoor deze wetenschappelijke opleiding nodig is (wo-functie)
2. Een vrijwilligerstraject waarbij rechtstreeks met kinderen of mensen met een functiebeperking wordt gewerkt vanuit pedagogisch-wetenschappelijk perspectief.
3. Interviewen van een aantal pedagogische professionals, met verschillende wo-functies in diverse sectoren en instellingen. Studenten dienen zelf een instelling, vrijwilligerstraject, of professionals voor interviews te zoeken. Deze zoektocht kan uitdagend zijn en vindt plaats voor de start van blok 3.

Leerdoelen

  • Een eerste inzicht verwerven in het pedagogisch beroepsveld en het beroep van een pedagoog of onderwijskundige, binnen één of meer instellingen uit het werkveld.

  • Een beeld krijgen van hoe wetenschappelijke kennis en inzichten, onder andere uit de opleiding, kunnen worden toegepast in de praktijk.

  • Een visie op het eigen toekomstige beroepsmatig functioneren ontwikkelen aan de hand van een kritische reflectie op de eerste praktijkervaringen of naar aanleiding van gesprekken met professionals in de praktijk.

  • Het (nader) ontwikkelen van: digitale zoekvaardigheden; schriftelijke en mondelinge communicatievaardigheid; zelfstandig, projectmatig en oplossingsgericht werken (zeker ook bij de zoektocht); het vermogen tot reflectie, het vertrouwen in eigen kunnen en veerkracht, door middel van de zoektocht naar een plek en professionals, de uitvoering van de gekozen optie en de rapportage daarover.

Rooster

Voor dit onderdeel wordt geen vast rooster gehanteerd. Studenten maken op individuele basis afspraken met de instelling/professional(s).

Onderwijsvorm

Concrete oriëntatie binnen instelling(en) uit het pedagogisch of onderwijskundig veld. Bij optie 1 kijken studenten mee met diverse kernactiviteiten van een universitair opgeleid pedagoog of onderwijskundige die daadwerkelijk in deze functie werkt. Deze wordt ook geïnterviewd om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van zijn/haar werkzaamheden. Bij optie 2 gaat het om het uitvoeren van een vrijwilligersproject met een pedagogisch doel, aangevuld met een interview met een WO-functie die (elders) met dezelfde doelgroep werkt. Bij optie 3 worden vier verschillende pedagogische wo-professionals geïnterviewd, mede op basis van zelf gezochte wetenschappelijke artikelen.

Toetsing

Studenten beantwoorden binnen een bepaalde tijd na de uitvoering van hun optie een vragenlijst, waarbij zij vertellen over de ervaringen en inzichten die zij hebben opgedaan door hun Praktijkoriëntatie. Voor deze tentamenopdracht zijn specifieke richtlijnen en rubrics beschikbaar. De beoordeling is in de vorm van ‘voldaan’ of ‘niet voldaan’ aan alle eisen van het vak.

Brightspace

Actuele informatie wordt verstrekt via Brightspace.

Literatuur

Voor dit onderdeel wordt geen specifieke literatuur voorgeschreven. Het is bij optie 1 en 2 wel mogelijk dat artikelen moeten worden bestudeerd. Bij optie 3 is dit een vast onderdeel van de opdracht. Bij het beantwoorden van de afsluitende vragenlijst, verwijst de student naar in het eerste studiejaar reeds bestudeerde wetenschappelijke literatuur, en (eventueel) bestudeerde andere literatuur.

Inschrijven voor vakken

Onderwijs
LET OP: Studenten moeten zichzelf inschrijven voor alle onderwijseenheden (hoorcolleges, werkcolleges en practica) die zij willen volgen. Inschrijven kan tot uiterlijk 5 dagen voorafgaand aan de start van de cursus via Mystudymap. Hierbij geldt de uitzondering dat eerstejaars studenten van de Bachelor Pedagogische Wetenschappen automatisch worden ingeschreven voor alle hoor- en werkcolleges, voor de Brightspacemodules en voor de eerste tentamengelegenheden van deze vakken.

Tentamens
Eerstejaars studenten worden automatisch ingeschreven voor de eerste tentamengelegenheid. LET OP: Mocht je een vak onverhoopt niet bij de eerste tentamengelegenheid hebben gehaald, dan moet je je wel zelf inschrijven voor de herkansing van dat vak. Dit kan tot en met uiterlijk 10 kalenderdagen voorafgaand aan het tentamen. Zonder inschrijving kun je helaas niet deelnemen aan een (her)tentamen.

Voor hogere jaars studenten is het verplicht om zich voor elk tentamen in te schrijvenvia My Studymap. Dit kan tot en met uiterlijk 10 kalenderdagen voorafgaand aan het tentamen. Zonder geldige inschrijving in My Studymap kun je niet deelnemen aan het tentamen.

Lees zorgvuldig alle informatie over de procedures en deadlines voor het inschrijven voor vakken en tentamens.

Contact

Coördinator van het vak is drs. I. Ligtermoet