Prospectus

nl en

Basispracticum 2

Course
2024-2025

Toegangseisen

De practica en de hoorcolleges van Celfysiologie en Microbiologie zijn op elkaar afgestemd en ondersteunen elkaar.

Beschrijving

Tijdens het celfysiologisch deel van het practicum wordt gedetailleerd gekeken naar het gebruik van een lichtmicroscoop en worden meercellige eukaryotische organismen bestudeerd. Verder worden fysiologische processen in de eukaryote cel gevolgd door het bestuderen van: omzetting van lactaat door het enzym lactaat dehydrogenase (enzymkinetiek), passieve diffusie van water door membranen (osmose), respons in de bladeren van mimosa (actiepotentialen), en processen rondom de energievoorziening van de cel (fotosynthese).

Tijdens het microbiologisch deel van het practicum wordt aandacht geschonken aan “Veilige Microbiologische Technieken” (VMT). Verschillende micro-organismen worden geïsoleerd, opgehoopt, en gekarakteriseerd aan de hand van morfologische kenmerken en diverse kleuringen. Om de colleges immunologie in een breder kader te plaatsen wordt aan het eind van de cursus over verschillende immunologische onderwerpen door de studenten presentaties voorbereid en gegeven.

Leerdoelen

Aan het einde van de cursus kan de student:

  1. practica zelfstandig voorbereiden door het lezen van de theorie achter het wetenschappelijke experiment en het maken van voorbereidingsvragen.
  2. de binoculaire lichtmicroscoop en de stereomicroscoop gebruiken.
  3. basisvaardigheden in het laboratorium (zoals pipetteren, biochemische assay uitvoeren, steriel werken, en microscoperen) uitvoeren.
  4. microbiële basistechnieken (zoals voedingsbodems maken, enten en reinstrijken op een voedingsbodem, microbiële preparaten maken en Gramkleuring) uitvoeren.
  5. kennis van fysiologische processen in de eukaryote cel toepassen door het bestuderen van enzymkinetiek, osmose, actiepotentialen en fotosynthese.
  6. experimentele data uitwerken en interpreteren, zoals het berekenen van enzymactiviteiten, osmotische potentialen in een grafiek zetten, actiepotentialen demonstreren door observaties bij een Mimosa-plant, en fotosynthetische processen verklaren d.m.v. lichtafhankelijke biochemische omzettingen.
  7. wetenschappelijke experimenten verwerken door middel van een laboratoriumjournaal en het schrijven van een verslag.
  8. een immunologisch onderwerp uitwerken en presenteren aan de hand van een dia presentatie.

Rooster

In MyTimetable kun je alle vak- en opleidingsroosters vinden, waarmee jij je persoonlijke rooster kunt samenstellen. Onderwijsactiviteiten waarvoor je je via MyStudyMap hebt ingeschreven, worden automatisch in je rooster getoond.

Daarnaast kun je My Timetable gemakkelijk koppelen aan een agenda-app op je telefoon en worden roosterwijzigingen automatisch in je agenda doorgevoerd; bovendien ontvang je desgewenst per e-mail een notificatie van de wijziging. Je kunt notificaties aanzetten bij Instellingen, na login.

Vragen? Bekijk de video, lees de instructie of neem contact op met de ISSC helpdesk.

Let op: Joint Degree studenten Leiden/Delft dienen de informatie uit de Leidse en Delftse MyTimetable's samen te voegen om een volledig rooster te zien. Deze video leg uit hoe dat werkt.

Onderwijsvorm

Practicum, werkgroep, presentatie

Toetsing en weging

Het eindcijfer bestaat uit de volgende onderdelen:

Voorbereiding (20%). De student moet van te voren de achtergrondinformatie lezen. De voorbereiding wordt getoetst aan de hand van vragen en opdrachten voor elk practicum.

Uitvoering (30%). De student moet tijdens het practicum theoretische en praktische opdrachten uitvoeren. De student moet de experimenten uitvoeren met een zelfstandige en actieve werkhouding.

Uitwerking (45%). De student houdt een overzichtelijk, netjes en nauwkeurig labjournaal voor elk experiment bij (grotendeels via LabBuddy). Er wordt ook wetenschappelijk verslag geschreven met een inleiding (met doel), materiaal en methode, resultaten en discussie (met conclusie).

Communicatie (5%). De student communiceert met zijn medestudenten, practicumassistenten en docenten. De student houdt een wetenschappelijke presentatie over verschillende microbiologische onderwerpen.

Om het vak succesvol af te ronden is voldoende aanwezigheid noodzakelijk.

Bodemcijfer:
Voor vakken uit jaar 1 van de bachelor geldt een bodemcijfer van een onafgeronde 5,0 voor deelcijfers, en een onafgeronde 5,5 voor eindcijfers.

Als een vak 2 of meer schriftelijke deeltentamens heeft, geldt het bodemcijfer alleen voor het gewogen gemiddelde van de tentamens.

Bij deelcijfers uit andere onderdelen dan tentamens (bijv. practica, werkcolleges, schrijfopdrachten) geldt wel voor de losse onderdelen het bodemcijfer.

Raadpleeg het Studentenstatuut voor een overzicht van alle richtlijnen (zie daarin Regels en Richtlijnen Examencommissie voor geldigheid van deelcijfers).

Literatuurlijst

Instructies via LabBuddy (https://bio-lei.labbuddy.net)

Campbell’s Biology, 12th edition

Brightspace-module Microbiologie

Inschrijven

Als student ben je verantwoordelijk voor het tijdig inschrijven via MyStudyMap.

In deze korte video zie je stap voor stap hoe je je kunt inschrijven voor cursussen in MyStudyMap. Let op dat je inschrijving pas is voltooid wanneer je je cursusplanning indient in het tabblad 'Klaar voor inschrijving' door op 'indienen' te klikken.

Er zijn twee inschrijfperiodes per jaar: de inschrijving voor het najaar opent in juli en de inschrijving voor het voorjaars opent in december. Zie deze pagina voor meer informatie.

Let op dat het verplicht is om je in te schrijven voor elk tentamen en herkansing. Niet ingeschreven zijn voor een vak betekent dat je niet mag deelnemen aan het tentamen. Houd er rekening mee dat er inschrijfdeadlines zijn, zie deze pagina voor meer informatie.

Uitgebreide informatie over de werking van MyStudyMap vind je hier.

Contact

Coördinator: Dr.ir. J. van den Brink Email: j.van.den.brink@biology.leidenuniv.nl

Opmerkingen

Aanvullende informatie en cursusdocumenten staan op Brightspace en in LabBuddy.