Prospectus

nl en

Veldonderzoek Ecologie

Course
2024-2025

Toegangseisen

Aanbevolen: Ecologie 1.

Beschrijving

In deze cursus doen studenten zelf onderzoek in een ecologische context. In een groep werk je aan een eigen onderzoeksproject. De nadruk ligt op empirisch werk, waarbij zelf data worden verzameld. Theorie uit de cursus Ecologie wordt toegepast.

Er worden ecologische onderzoeksonderwerpen aangeboden met planten en/of dieren. Soms kunnen er ook fysische/(bio)chemische/genetische bepalingen worden uitgevoerd.

De volgende aspecten van empirisch ecologisch onderzoek komen expliciet aan de orde en worden door de studenten uitgevoerd:
1. Het formuleren van een goede vraagstelling in ecologische context
2. Het ontwerpen van een bijpassend empirisch onderzoek
3. De organisatie, planning en uitvoering van het onderzoek
4. De analyse en interpretatie van verzamelde gegevens
5. Schriftelijke verslaglegging van het onderzoek
6. Mondeling presenteren van het onderzoek

Ter voorbereiding volg je een aantal colleges over deze onderzoeksvaardigheden. Voor verdere zelfstudie wordt verdiepende theorie aangeboden. Elke groep wordt begeleid door een onderzoeker. Deze introduceert het onderwerp, adviseert en geeft feedback over het (voorgestelde) onderzoek. Daarnaast kunnen specialisten worden geraadpleegd over dataverzameling en dataverwerking. In meerdere gezamenlijke bijeenkomsten presenteren de groepen verschillende stappen van het onderzoek aan elkaar en leer je van elkaar. Aan het eind levert elke groep een mondelinge presentatie en een wetenschappelijk artikel over het eigen onderzoek op, bij voorkeur in het Engels.

Leerdoelen

Na afloop van de cursus kunnen studenten:
1. Een testbare ecologische hypothese formuleren.
2. Relevante ecologische literatuur gebruiken.
3. Een empirisch onderzoek opstellen dat de geformuleerde onderzoeksvraag test.
4. Een empirisch onderzoek plannen, organiseren en uitvoeren.
5. De activiteiten vastleggen in een labjournaal.
6. De verkregen onderzoeksgegevens vastleggen en statistisch verwerken.
7. De resultaten interpreteren in het licht van de opgestelde onderzoeksvraag en ecologische theorie.
8. Het onderzoek (achtergrond, vraagstelling, onderzoeksopzet, dataverwerking, resultaten en interpretatie) presenteren in een wetenschappelijk artikel
9. In groepen samenwerken.
10. Met onderzoekers/experts overleggen.

Rooster

In MyTimetable kun je alle vak- en opleidingsroosters vinden, waarmee jij je persoonlijke rooster kunt samenstellen. Onderwijsactiviteiten waarvoor je je via MyStudyMap hebt ingeschreven, worden automatisch in je rooster getoond.

Daarnaast kun je My Timetable gemakkelijk koppelen aan een agenda-app op je telefoon en worden roosterwijzigingen automatisch in je agenda doorgevoerd; bovendien ontvang je desgewenst per e-mail een notificatie van de wijziging. Je kunt notificaties aanzetten bij Instellingen, na login.

Vragen? Bekijk de video, lees de instructie of neem contact op met de ISSC helpdesk.

Let op: Joint Degree studenten Leiden/Delft dienen de informatie uit de Leidse en Delftse MyTimetable's samen te voegen om een volledig rooster te zien. Deze video leg uit hoe dat werkt.

Onderwijsvorm

  • Colleges/Instructie onderzoeksvaardigheden

  • In groepen zelfstandig opstellen, uitvoeren en rapporteren van een onderzoek, onder begeleiding van een onderzoeker (in opleiding)

  • In pleneire bijeenkomsten presenteren van aanpak/voortgang/resultaten van het onderzoek

  • Schrijven van een wetenschappelijk artikel over het onderzoek

Alle aspecten van ecologisch onderzoek doen komen aan de orde. Algemene vraagstelling, maken van hypothesen, relevante literatuur verzamelen en lezen, verzamelen van gegevens, statistische toetsing, mondelinge en schriftelijke verslaggeving. Er wordt in groepen samengewerkt.

Toetsing en weging

Individueel cijfer. Beoordelingen praktisch werk, verslag en eindpresentatie.

Het eindcijfer bestaat uit de volgende deelcijfers:

  • Practisch werk (40%)

  • Verslag (40%)

  • Presentatie (20%)

Bodemcijfer:
Voor vakken uit jaar 2 en 3 van de bachelor geldt een bodemcijfer van een onafgeronde 5,5.

Als een vak 2 of meer schriftelijke deeltentamens heeft, geldt het bodemcijfer alleen voor het gewogen gemiddelde van de tentamens.
Bij deelcijfers uit andere onderdelen dan tentamens (bijv. practica, werkcolleges, schrijfopdrachten) geldt wel voor de losse onderdelen het bodemcijfer.

Raadpleeg het Studentenstatuut voor een overzicht van alle richtlijnen (zie daarin Regels en Richtlijnen Examencommissie voor geldigheid van deelcijfers).

Literatuurlijst

Wetenschappelijke literatuur.
Verder wordt gebruik gemaakt van het Science Skills Platform en literatuur die daarin staat vermeld.

Inschrijven

Als student ben je verantwoordelijk voor het tijdig inschrijven via MyStudyMap.

In deze korte video zie je stap voor stap hoe je je kunt inschrijven voor cursussen in MyStudyMap. Let op dat je inschrijving pas is voltooid wanneer je je cursusplanning indient in het tabblad 'Klaar voor inschrijving' door op 'indienen' te klikken.

Er zijn twee inschrijfperiodes per jaar: de inschrijving voor het najaar opent in juli en de inschrijving voor het voorjaars opent in december. Zie deze pagina voor meer informatie.

Let op dat het verplicht is om je in te schrijven voor elk tentamen en herkansing. Niet ingeschreven zijn voor een vak betekent dat je niet mag deelnemen aan het tentamen. Houd er rekening mee dat er inschrijfdeadlines zijn, zie deze pagina voor meer informatie.

Uitgebreide informatie over de werking van MyStudyMap vind je hier.

Contact

n.v.t.

Opmerkingen

Je registratie is niet compleet als je je niet hebt geregistreerd voor alle onderdelen in MyStudyMap (tentamen, hoorcollege, etc.).

Achtergrondinformatie staat op Brightspace.
Maximaal aantal deelnemers: 48