Prospectus

nl en

Planetary Issues: From New Nationalism to Environmental Crisis

Course
2024-2025

Toegangseisen

Deelnemers aan deze cursus dienen eerst de cursus Interculturaliteit (BA2) te hebben afgerond voordat deze cursus (BA3) gevolgd kan worden.

Beschrijving

Door processen van (de-)kolonisatie, internationalisering en globalisering zijn nationale culturen steeds meer met elkaar verbonden en vermengd geraakt. Inmiddels nemen literaire teksten positie(s) in binnen een transnationaal netwerk, waarbinnen zowel sociaal-culturele als politiek-economische invloeden een rol spelen. Ze scheppen wereld(beeld)en die op verschillende manieren op bovengenoemde processen reageren en reflecteren.

Wat opvalt aan de wereld waartoe hedendaagse literatuur zich verhoudt, is de centraliteit van de notie van crisis om de toestand in deze wereld te beschrijven. De geglobaliseerde wereld ziet zich geconfronteerd met tal van grensoverschrijdende problemen en dito uitdagingen, die vaak op alarmistische wijze worden uitgemeten in het publieke debat en in de media. Denk aan de economische crisis en aan nieuwe vormen van bestaansonzekerheid, aan complexe gewapende conflicten en de maar voortdurende vluchtelingencrisis, aan ecologische uitdagingen en de klimaatcrisis, maar ook aan de opkomst van populistische bewegingen en van nieuwe vormen van nationalisme, met daartegenover de aanzwellende oproep van met name gemarginaliseerde groepen om de inrichting van met name Westerse samenlevingen op allerlei niveaus te dekoloniseren.

In deze cursus bestuderen we de positie en de relevantie van literatuur in deze wereld “op drift”? Hoe verhouden literaire teksten zich tot de intersectionele vraagstukken van deze tijd, of wellicht ook niet? En wat is de zin van de literatuurwetenschap en de taak van de literatuurwetenschapper? Via de kritische analyse van literaire teksten - van bijvoorbeeld Rodaan Al Galidi, Nathacha Appanah, Mahasweta Devi, Gao Xingjian, Mohsin Hamid, Wladimir Kaminer, Tom Lanoye, Lieke Marsman, Viet Thanh Nguyen, Ramsey Nasr, Ellen Ombre, Ruth Padel, Caryl Philips, Claudia Rankine, Salman Rushdie en Ali Smith - onderzoeken we op welke manieren, in welke vormen, met welke boodschappen en met welk succes hedendaagse literatuur uit alle windstreken positie inneemt ten opzichte van bovengenoemde mondiale en planetaire uitdagingen. Samen buigen we ons over de betekenis en de kracht van literatuur voor het denken over, doorgronden van en bijdragen aan oplossingen voor de vraagstukken waar de mens, als bepalende (f)actor in dit tijdsgewricht, het Antropoceen, mee worstelt.

Leerdoelen

Na afronding van deze cursus:

  • heeft de student kennis van verschillende debatten omtrent de betekenis en functie van literatuur en literatuurwetenschap in de huidige tijd;

  • heeft de student inzicht in verschillende (literatuur)wetenschappelijke theorieen over en benaderingen van globalisering, postkolonialisme, dekolonisatie, intersectionaliteit en crisis;

  • kent de student centrale concepten uit bovenstaande theorieen en kan deze inzetten in kritische, intersectionele (macht-)analyses van verschillende planetaire kwesties;

  • kent de student een brede en diverse selectie van literaire teksten uit de wereldliteratuur en kan de student reflecteren op de specifieke interventies die deze teksten bieden vanuit het kader van de postkoloniale literatuurwetenschap en aanverwante kritische theorieën;

  • heeft de student verschillende academische vaardigheden en transferrable skills geoefend en verworven, zoals analyseren en (be)oordelen, stelling nemen en deze toelichten en onderbouwen, zichzelf positioneren, samenwerken, presenteren en argumentatief schrijven.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.

Onderwijsvorm

Werkcollege

Toetsing en weging

Toetsing

  • Twee schrijfopdrachten

  • Groepspresentatie

  • Wekelijkse opdrachten tijdens de collegebijeenkomsten

Weging

  • Twee schrijfopdrachten (pass/fail)

  • Groepspresentatie (pass/fail)

  • Actieve deelname aan de collegebijeenkomsten (pass/fail)

Herkansing

Voor de opdrachten bestaat er na afloop van de cursus een herkansingsmogelijkheid. Indien het niet (meer) mogelijk is tijdens de cursus een herkansing van de groepspresentatie aan te bieden, wordt in overleg met de docent een alternatief gezocht.

Inzage en nabespreking

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Literatuurlijst

  • Aanbevolen: Ania Loomba, Colonialism/Postcolonialism. 3e (uitgebreide) editie. London/New York: Routledge, 2015;

  • Boekpublicaties op de collegeplank in de Universiteitsbibliotheek of digitaal te raadplegen via Brightspace;

  • Artikelen online beschikbaar via Brightspace;

  • Korte literaire teksten (proza en poezie) online beschikbaar via Brightspace;

  • Verschillende romans dient de student zelf aan te schaffen of te lenen. Bekendmaking van de jaarlijks wisselende titels via Brightspace.

Inschrijven

Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Arsenaal.

Opmerkingen

-