Prospectus

nl en

Classical Coins as Source for the History of Antiquity

Course
2024-2025

Toegangseisen

Dit college staat open voor studenten Geschiedenis, GLTC, ONOS, Archeologie en Economie, maar studenten Geschiedenis die dit vak volgen voor hun afstudeerrichting hebben voorrang.

Beschrijving

Munten kunnen ons veel leren over de mensen en samenlevingen die ze produceerden en gebruikten omdat deze relatief kleine voorwerpen een schat aan informatie met zich mee dragen. Tijdens de colleges zal duidelijk worden hoe deze informatie kan worden ontsloten en waarom munten zo’n belangrijke bron zijn voor onze kennis over de Oudheid.

De collegereeks bestaat uit blokken van twee weken, waarbij een hoorcollege de week erna wordt gevolgd door een workshop. De hoorcolleges, gedoceerd door Paul Beliën op de oneven weken, vormen een introductie in wereld van het (munt)geld in de Griekse, Hellenistische, Romeinse en Byzantijnse wereld, waarbij de functie en rol van munten en de historische en economische ontwikkelingen centraal staan. Terugkerende thema’s zijn handel en economie, politiek, propaganda en identiteit. In de even weken zullen de studenten de iconografie en op- en omschriften op de voorzijde en keerzijde van de Romeinse munten leren determineren onder begeleiding van Liesbeth Claes. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de manieren waarop men munttypen kan vinden in (digitale) catalogi en hoe munten kunnen worden gebruikt voor het historische onderzoek. Het college zal worden afgesloten met een practicum dat zal plaatsvinden in De Nederlandsche Bank te Amsterdam, waarbij de tijdens de colleges besproken munten zelf bestudeerd kunnen worden.

Dit hulpvak is verbonden aan de afstudeerrichting Oude Geschiedenis, staat open voor alle studenten BA Geschiedenis, maar ook studenten van andere studierichtingen zoals Archeologie, Griekse en Latijnse Taal en Cultuur, ONOS en Economie kunnen dit college volgen. Geen specifieke kennis van het Latijn of oud-Grieks is nodig. Voor eventuele vragen kan contact worden opgenomen met de docenten.

Leerdoelen

  1. De student heeft brede kennis van en inzicht in de kernbegrippen, het apparaat, de onderzoeksmethoden en -technieken van de gekozen afstudeerrichting, met speciale aandacht bij de afstudeerrichting Oude Geschiedenis voor antieke teksten en archeologische bronnen; bronnenkritiek en contextualisering; acculturatietheorie;

Leerdoelen, specifiek voor dit hulpvak

De student:

  1. leert het lezen van opschriften, muntplaatsen etc.;

  2. kan in brede lijnen de ontwikkeling van de Griekse, Keltische, Romeinse en Byzantijnse

muntslag schetsen;

  1. heeft kennis van de binnen de numismatiek gebruikte termen en methoden;

  2. kan antieke munten determineren en beschrijven (herkennen van verschillende muntsystemen en denominaties, het kunnen lezen en interpreteren van op- en omschriften en muntvoorstellingen);

  3. verwerft inzicht in het belang van munten als bron voor historisch en archeologisch onderzoek;

  4. heeft kennis van de mogelijkheden en het gebruik van digitale onderzoeksmethoden. De student gebruikt meer geavanceerde databases (zoals SNG, PELLA, CRRO, OCRE);

  5. leert onder de begeleiding van de docenten reflecterend om te gaan met stress en tegenvallende opzoekresultaten tijdens de opzoekopdrachten van databases.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

  • Excursie

  • Werkcollege met aanwezigheidsplicht

Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dient je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien je niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.

Toetsing en weging

Toetsing

  • Schriftelijk tentamen met 1 deel gesloten vragen en 1 deel korte open vragen
    getoetste leerdoelen: 1-7

  • Opdracht 1 (6 voorbereidende quizzen voor elke workshop)
    getoetste leerdoelen: 2, 4-5, 7-8

Weging

  • Tentamen: 70%

  • Opdracht 1: 30%

Het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door de bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van deelcijfer, met als aanvullende eis dat de toets als voldoende beoordeeld is.

Deadlines

Voor het inleveren van opdrachten en werkstukken gelden de deadlines zoals aangegeven in het desbetreffende collegeschema op Brightspace.

Herkansing

Alleen het tentamen kan worden herkanst.

Nabespreking tentamen

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Literatuurlijst

  • J.P.A. van der Vin, Het geld van Grieken en Romeinen (Leuven, 1984).

  • D.R. Sear, Greek Coins and their values, Volume I-II (Londen, 1978 en 1979).

  • C. Howgego, Ancient history from coins (Londen, 1995).

  • W.E. Metcalf (ed.), The Oxford handbook of Greek and Roman coinage (Oxford, 2012).

  • Sear, D.R., Byzantine coins and their values (Londen 1994).

Al deze literatuur is online terug te vinden of worden via pdf’s beschikbaar gesteld door de docenten via Brightspace.

Inschrijven

Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.

Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga.

Opmerkingen

geen