Toegangseisen
De BSA-norm is behaald en beide Themacolleges zijn met een voldoende afgerond.
Beschrijving
In 2026 is het 250 jaar geleden dat de Amerikaanse Revolutie uitbrak. De Amerikaanse Revolutie veroorzaakte een schokgolf in de gehele westerse wereld en maakte ook in de Republiek der Verenigde Nederlanden diepe indruk. Nederlanders volgden de ontwikkelingen in Amerika met grote belangstelling en lieten zich inspireren door hun revolutionaire ideeën. Andersom toonden de Amerikanen grote interesse in de politiek en geschiedenis van de Republiek: de Nederlandse Republiek en de Opstand konden mogelijk dienen als voorbeeld voor de stichting van hun Amerikaanse republiek. Daarnaast waren kooplui, bankiers en diplomaten druk in de weer om diplomatieke en handelsrelaties aan te knopen.
In dit werkcollege bestuderen we de politieke, financiële en sociale interacties tussen Amerikanen en Nederlanders in het revolutietijdvak en de geschiedschrijving over dit onderwerp. Daarbij besteden we in het bijzonder aandacht aan de transnationale uitwisseling van ideeën.
Podcast
De studenten voeren in dit college zelfstandig een onderzoek uit en schrijven een werkstuk. Daarnaast duiken we samen de podcaststudio in om onze onderzoeksresultaten te verwerken in een podcastreeks.
Leerdoelen
Algemene leerdoelen
De student kan:
- een gezamenlijke opdracht succesvol uitvoeren;
- een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
a. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
b. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
c. een wetenschappelijk debat analyseren;
d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen - reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd;
- een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij;
a. een realistische planning hanteren;
b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
d. feedback geven en ontvangen;
e. aanwijzingen van de docent verwerken. - participeren in de discussies tijdens colleges.
Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting
- De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort;
bij de afstudeerrichting Nederlandse Geschiedenis: voor staatsvorming, identiteit, en politieke cultuur van Nederland en de Nederlandse overzeese gebieden vanaf de zestiende eeuw. - De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht bij de afstudeerrichting Nederlandse Geschiedenis: voor primaire bronnen en diachrone nationale geschiedenis.
Leerdoelen, specifiek voor dit college
De student:
- heeft kennis opgedaan van de politieke, culturele en intellectuele ontwikkelingen in het revolutietijdvak, met name in de relatie tussen Amerika en Nederland;
- maakt kennis met achttiende- en negentiende-eeuwse bronnen die gerelateerd aan dit onderwerp
- leert wetenschappelijk onderzoek aan een breder publiek te presenteren en doet zo ervaring op in publieksgeschiedenis en wetenschapscommunicatie;
- doet ervaring op met het maken en produceren van een podcast.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.
Onderwijsvorm
- Werkcollege met aanwezigheidsplicht
Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien je niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.
Toetsing en weging
Toetsing
Werkstuk (5.000-6.000 woorden gebaseerd op literatuur; exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie, voetnoten)
getoetste leerdoelen: 2-4, 6-9Mondelinge presentatie
getoetste leerdoelen: 3-4, 5Participatie en opdrachten
getoetste leerdoelen: 5Podcast-opdracht
getoetste leerdoelen: 1, 10-11
Weging
Werkstuk: 60 %
Presentatie, opdrachten en participatie: 20 %
Podcast-opdracht: 20 %
Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn en alle opdrachten moeten zijn ingeleverd.
Herkansing
Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoals aangegeven in de corresponderende Brightspacecursus.
Inzage en nabespreking werkstuk
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt.
Literatuurlijst
Literatuur wordt later bekend gemaakt
Inschrijven
Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga.
Opmerkingen
nvt