Prospectus

nl en

Comparison as a Benchmark, or How Exceptional Was the Dutch Republic?

Course
2024-2025

Toegangseisen

De BSA-norm is behaald en beide Themacolleges zijn met een voldoende afgerond.

Beschrijving

De Republiek was in veel opzichten een uitzondering in vroegmodern Europa. De meeste Europeanen leefden immers in vorstendommen waar koning en adel de dienst uitmaakten, slechts één religie was toegestaan, de meeste mensen leefden van de landbouw en op het platteland woonden, en waar slechts een kleine minderheid kon lezen. De Republiek daarentegen was een unie van soevereine gewesten, waarin vooral de stedelijke burgerlijke elites het voor het zeggen hadden; de samenleving was religieus veelkleurig, commercieel, verstedelijkt en geletterd. Zelfs de vrouwen waren er vrijer en de kinderen brutaler, zo wisten sommige tijdgenoten zeker.

De historicus die uitspraken doet over de kenmerken van de Republiek en haar inwoners vergelijkt altijd, tenminste impliciet. In dit college maken we de vergelijking expliciet.

In dit college bekwaam je je in de complexe historische methode van de vergelijking. Hiermee vergroot je niet alleen je vaardigheden in het zoeken van literatuur, maar leer je die ook historiografisch te plaatsen. Je kunt zo een beredeneerde ‘bibliografie’ maken, die de basis wordt voor een selectie van de literatuur die voor jouw onderzoek relevant kan zijn, en die je uiteindelijk ook in staat stelt om een werkstuk te schrijven waarin je je eigen bevindingen historiografisch plaatst. Dit zijn vaardigheden die je bijvoorbeeld weer nodig zult hebben in je Eindwerkstuk.

Leerdoelen

Algemene leerdoelen

De student kan:

  1. een gezamenlijke opdracht succesvol uitvoeren;
  2. een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
    a. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
    b. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
    c. een wetenschappelijk debat analyseren;
    d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen.
  3. reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd;
  4. een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij;
    a. een realistische planning hanteren;
    b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
    c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
    d. feedback geven en ontvangen;
    e. aanwijzingen van de docent verwerken.
  5. participeren in de discussies tijdens colleges.

Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting

  1. De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort; bij de afstudeerrichting Nederlandse Geschiedenis: voor staatsvorming, identiteit, en politieke cultuur van Nederland en de Nederlandse overzeese gebieden vanaf de zestiende eeuw.
  2. De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandachtbij de afstudeerrichting Nederlandse Geschiedenis voor primaire bronnen en diachrone nationale geschiedenis

Leerdoelen, specifiek voor dit college

De student:

  1. heeft kennis opgedaan in de theorie en methode van de vergelijkende geschiedenis.
  2. heeft inzicht in de historische discussie over de uitzonderlijkheid van de Republiek in de vroegmoderne tijd.
  3. kan de theorie en methode van de vergelijkende geschiedenis gebruiken om een relevante probleemstelling te ontwikkelen.
  4. kan een zinnige historische vergelijking maken in een probleemgestuurd onderzoek.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege met aanwezigheidsplicht

Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien je niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.

Toetsing en weging

Toetsing

  • Werkstuk (5.000-6.000 woorden gebaseerd op literatuur; exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie, voetnoten)
    getoetste leerdoelen: 2-4, 6-11

  • Mondelinge presentatie
    getoetste leerdoelen: 3-4, 6-11

  • Participatie
    getoetste leerdoelen: 5, 8-11

  • Opdrachten: onderzoeksplan, kort essay en groepsopdracht
    getoetste leerdoelen: 1-11

Weging

  • Werkstuk: 70%

  • Mondelinge presentatie: 10%

  • Participatie: 5%

  • Opdrachten: 15%

Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.

Herkansing

Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoals aangegeven in de corresponderende Brightspacecursus.

Inzage en nabespreking werkstuk

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt.

Literatuurlijst

De docent stelt de literatuur beschikbaar via Brightspace.

Inschrijven

Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.

Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga.

Opmerkingen

Niet van toepassing