Prospectus

nl en

Fake News en samenzweringen in achttiende-eeuws Europa

Course
2024-2025

Toegangseisen

De propedeuse Geschiedenis is voltooid en beide BA2 Werkcolleges zijn met een voldoende afgerond, waarvan één in dezelfde richting als het BA3 Seminar. Met de keuze voor het BA3 Seminar leg je de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis definitief vast.

Beschrijving

Fake news en samenzweringstheorieën zijn niet met het internet en sociale media ontstaan, maar waren al in de vroegmoderne periode een wijdverbreid fenomeen. De boekdrukkunst speelde daarin een centrale rol om disinformatie te verspreiden, wat het werk van historici ingewikkeld kan maken om het verleden te onderzoeken. Maar wat is eigenlijk fake news? Wat is het verschil met roddels en propaganda? Wat zijn de motivaties achter het creëren en verspreiden van fake news* en wat is de feitelijke waarheid?

Dit werkcollege onderzoekt hoe desinformatie en complotten zich verspreidden in een periode zonder moderne communicatiemiddelen, en hoe deze praktijken invloed hadden op de politieke, religieuze, sociale en culturele landschappen van Europa. Wij analyseren dus hoe roddels en fake nieuws circuleerden en hoe complotten werden gesmeed om machthebbers te ondermijnen. Studenten werken met diverse soorten van primaire bronnen zoals pamfletten, krantenartikelen of correspondenties om (des)informatie te verifiëren of ontkrachten. Ze leren innovatieve onderzoeksmethoden en digitale vaardigheden om een ander beeld van de periode te verkrijgen dan die van de Verlichting en de Americanse en Franse revoluties.

Leerdoelen

Algemene leerdoelen

  1. een wetenschappelijk onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
    a. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
    b. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
    c. een wetenschappelijk debat analyseren;
    d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen.
  2. een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij:
    a. een realistische planning hanteren;
    b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
    c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
    d. feedback geven en ontvangen;
    e. aanwijzingen van de docent verwerken.
  3. reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd.
  4. bronnen selecteren en gebruiken voor eigen onderzoek.
  5. bronnen analyseren, in een historische context plaatsen en interpreteren.
  6. participeren in de discussies tijdens colleges.

Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting

  1. De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort; bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de plaatsing van de Europese geschiedenis van na 1500 in een mondiaal perspectief; in het bijzonder de ontwikkeling en rol van politieke instituties.
  2. De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht; bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de bestudering van primaire bronnen en de relativiteit van nationaal gedefinieerde geschiedenissen.

Leerdoelen, specifiek voor dit college

De student:

  1. verweft kennis over de circulatie van (des)informatie in de zeventiende en achtieende eeuwen.
  2. verweft innovatieve digitale vaardigheden die kunnen toepassen in een onderzoeksprojekt en presentie.
  3. verwerft de capaciteit om nauwkeurige feiten te verifieren om accuraat en goed argumentatie te onderbouwen.
  4. leert om kritische feedback te geven door peer-reviewing van het werk van classgenoten.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege met aanwezigheidsplicht

Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien jet niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.

Toetsing en weging

Toetsing

  • Werkstuk (6.000-7.000 woorden exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie en voetnoten; probleemgestuurd werkstuk op basis van primair bronnenonderzoek)
    getoetste leerdoelen: 1-5, 7-9, 11

  • Mondelinge presentatie
    getoetste leerdoelen: 3-5, 10-11

  • Participatie
    getoetste leerdoelen: 6, 12

  • Opdrachten (peer-review, timelines maken, discourse analysis)
    getoetste leerdoelen: 10-12

Weging

  • Werkstuk: 70%

  • Referaat: 10%

  • Participatie: 10%

  • Opdrachten:10 %

Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.

Herkansing

Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoals aangegeven in het desbetreffende collegeschema op Blackboard.

Inzage en nabespreking werkstuk

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Literatuurlijst

Wordt nader bekend gemaakt.

Inschrijven

De inschrijving verloopt via een invulformulier dat alle Geschiedenisstudenten op de dag dat de inschrijvingen opengaan, toegestuurd krijgen.
Bij onvoldoende belangstelling kunnen seminars geannuleerd worden en maken studenten in overleg met hun studieadviseur een alternatieve keuze.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga.

Opmerkingen

Geen