Toegangseisen
Geen.
Beschrijving
De Hebreeuwse en Arameese talen zijn uiterst diverse taalfamilies met een uitzonderlijk lange ononderbroken traditie van maar liefst drieduizend jaar. Hebreeuws was altijd zowel de taal van godsdienst in het Jodendom, maar ook voor poëzie, weteschappelijkke literatuur en zelfs voor brieven, etc.
Het Aramees was eeuwenlang de lingua franca van hele Midden Oosten, een gebied dat reikte van Egypte tot in India. Nu leeft het nog altijd voort in de bedreigde Neo-Aramese dialecten van voornamelijk Joodse en Christelijke minderheden in het Midden Oosten, maar ook in het Westen. In dit college zullen we ontdekken hoe buitengewoon divers en flexibel deze twee talen (en hun dialecten) zijn geweest. Ze werden gebruikt:
als kanselarijtaal door Mesopotamiërs, Iraniërs en Arabieren;
als spreek- en wetenschapstaal in de joodse traditie (Bijbel, Misjna, Talmoed, Pijjoetim, etc);
als theologische en liturgische taal van het Christelijke Midden-Oosten;
als identiteitsbepalende moedertaal van nog steeds bestaande minderheden bijna overal ter wereld.
Leerdoelen
Het hoofddoel van deze inleidende collegereeks is studenten een overzicht te geven van de veelkleurigheid en verreikende cultuurgeschiedenis van het Hebreeuws en het Aramees. Aan de hand van geschreven bronnen (in vertaling) maken we kennis met diverse gemeenschappen door de eeuwen heen en verkennen zo de variatie en ontwikkelingen binnen de twee talen, culturen en hun literatuur. Aan het einde van deze cursus zijn de studenten in staat om:
de verschillende taalsituaties van het Hebreeuws en het Aramees historisch aan elkaar te relateren;
samenhangende ontwikkelingen in de verhoudingen tussen taal en samenleving en geschreven en gesproken taal te ontdekken en onderscheiden;
zelfstandig een onderwerp binnen de Hebreeuws- en/of Arameestalige cultuurgeschiedenis te onderzoeken, erover een werkstuk te schrijven en de belangrijkste resultaten te presenteren.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.
Onderwijsvorm
Hoorcollege
Toetsing en weging
Toetsing en weging
- Mondelinge presentatie (30%)
- Werkstuk (60%)
- Twee (schriftelijke) samenvattingen van de voorbereidende literatuur voor een van de hoorcolleges (10%)
Het werkstuk wordt geschreven over een onderwerp naar keuze in overleg met de begeleidende docent(en).
De mondelinge presentatie gaat over hetzelfde onderwerp als het werkstuk. De student leidt het onderwerp in en doet verslag van de eerste werkzaamheden en bevindingen.
De samenvattingen gaan over twee van de sowieso te lezen hoofstukken. De studenten mogen kiezen.
Herkansing
Bij een onvoldoende voor het werkstuk krijgt de student nog éénmaal de gelegenheid zijn/haar paper te herzien.
Bij een onvoldoende mondelinge presentatie krijgt de student een literatuuropgave. Van deze literatuur dient een leesverslag te worden gemaakt.
Bij een onvoldoende voor samenvatting van de literatuur krijgt de student nog éénmaal de gelegenheid zijn/haar samenvattingen te herzien.
Inzage en nabespreking
Voor de nabespreking van het werkstuk kan de student een afspraak maken met de begeleidende docent.
Literatuurlijst
Studenten ontvangen een literatuuroverzicht aan het begin van het semester (Brightspace).
Inschrijven
Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Kies uit de onderstaande mogelijkheden (weghalen wat niet van toepassing is):
Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Studeren à la carte willen volgen (zonder tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.
Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Herta Mohr