Toegangseisen
Geen.
Beschrijving
Bij intertekstualiteit denk je al snel aan verstopte citaten, obscure allusies en pretentieuze verwijzingen naar canonieke teksten. Toch zijn er veel vormen van intertekstualiteit waarbij de makers helemaal niet geheimzinnig doen over hun bronmateriaal. Vooral niet als het gaat om creatieve receptie: de productie van een nieuw kunstwerk op basis van de receptie van een eerder literair werk, zoals een literaire hervertelling, verstripping, verfilming of theaterbewerking.
In deze cursus bestuderen we de positie van creatieve receptie binnen de bredere theorievorming rondom intertekstualiteit en bekijken we verschillende vormen van creatieve receptie – adaptatie, vertaling en herschrijving – binnen het Nederlandse taalgebied. We besteden hierbij niet alleen aandacht aan de tekstuele kant van creatieve receptie, maar zullen ook stilstaan bij praktische beweegredenen van auteurs om een literaire tekst te recipiëren in de vorm van een nieuw kunstwerk.
Aan de hand van uiteenlopende voorbeelden uit de Nederlandstalige literatuur – van Piet de Smeerpoets tot Max Havelaar met zombies – doen we een poging om deze en andere vragen te beantwoorden: Waarom is het niet relevant of een bewerking getrouw is aan het origineel en waarom is het zelfs interessanter als dat niet zo is? Is een vertaling zonder meer te beschouwen als een neutrale weergave van de brontekst? En is het überhaupt gerechtvaardigd om een vertaling van een internationaal werk tot de Nederlandse literatuur te rekenen? Hebben herschrijvingen van canonieke literaire werken altijd (en alleen maar) een kritische functie? In hoeverre geldt dat ook voor populaire hervertellingen over historische vrouwen?
Leerdoelen
Aan het eind van de cursus
Kun je beschrijven welke benaderingen van intertekstualiteit literatuurwetenschappers hanteren en kun je uitleggen wat de positie van creatieve receptie hierbinnen is.
Kun je de lijn van argumentatie in de bestudeerde wetenschappelijke studies over creatieve receptie correct reproduceren en inzetten als theoretische basis voor het eindwerkstuk.
Kun je de functies van de besproken vormen van creatieve receptie in heden en verleden benoemen aan de hand van representatieve voorbeelden.
Kun je een onderzoeksopzet op heldere wijze mondeling presenteren en de feedback van docent en medestudenten in de uitwerking ervan verwerken.
Kun je een zelfstandig uitgevoerde onderzoek schriftelijk presenteren in de vorm van een werkstuk.
Ben je in staat medestudenten te voorzien van feedback volgens de in de cursus besproken feedbackrichtlijnen.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.
Onderwijsvorm
Werkcollege
Toetsing en weging
Toetsing
Paper/schrijfopdracht (70%)
Twee becijferde weekopdrachten (2 × 15%)
Weging
Het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door de bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van deelcijfers. Om de cursus te behalen moet het gewogen gemiddelde van de deelcijfers een 5,5 of hoger zijn en moet voor het paper minstens een 5,5 behaald zijn.
Herkansing
Alleen het paper kan worden herkanst.
Inzage en nabespreking
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Literatuurlijst
De primaire en secundaire literatuur die tijdens de collegereeks behandelt wordt, is grotendeels digitaal beschikbaar via de Universiteitsbibliotheek Leiden (UBL) en de Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren (DBNL). Fysieke publicaties die alleen via de UBL beschikbaar zijn, staan op een voor deze cursus ingerichte leesplank in de universiteitsbibliotheek. Literatuur die zich niet in de collectie van de UBL bevindt, wordt door de docent beschikbaar gesteld. Het is raadzaam om de volgende roman zelf aan te schaffen of te lenen bij de plaatselijke bibliotheek: Martijn Adelmund, Max Havelaar met zombies (Amsterdam: Luitingh-Sijthoff, 2016).
Het is handig als je voorafgaand aan de cursus bekend bent met de inhoud van de volgende romans: Gerard Reve, De avonden; Multatuli, Max Havelaar en Nelleke Noordervliet, Tine of de dalen waar het leven woont. Het aanschaffen van deze werken is voor de cursus echter niet verplicht.
Inschrijven
Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Reuvensplaats
Opmerkingen
Niet van toepassing.