Toegangseisen
Geen.
Beschrijving
Bij Inleiding in de pedagogiek: Opvoeding wordt een basis gelegd voor de verdere studie Pedagogische Wetenschappen door de student te introduceren in één van de drie brede stromingen binnen de pedagogiek, namelijk de opvoeding van kinderen en jongeren. Studenten worden geïntroduceerd in de geschiedenis van opvoeding door de eeuwen heen. Er wordt aandacht besteed aan toonaangevende pedagogische theorieën en stromingen over de zorg voor kinderen, de relatie tussen kinderen en hun opvoeders, en welke effecten dit heeft op de ontwikkeling van het kind. Ook worden verschillende basiskenmerken van gezinnen en hun functioneren besproken, en wordt er gekeken naar andere opvoeders dan ouders.
Daarnaast wordt tijdens de cursus aandacht besteed aan hoe wetenschappelijk onderzoek en statistiek worden gebruikt binnen pedagogische wetenschappen. Daarmee wordt een fundament gelegd om wetenschappelijke studies die op andere momenten in het eerste semester van het eerste jaar worden besproken, goed te kunnen begrijpen. Aan de hand van voorbeelden wordt het belang aangegeven van zowel empirisch onderzoek als het wetenschappelijke toetsen van pedagogische theorieën en opvattingen. Zo kan bijgedragen worden aan een wetenschappelijk verantwoorde (evidence-based) toepassing van de theorie in de praktijk van de pedagogiek.
Leerdoelen
1.De student heeft kennis van en inzicht in fundamentele begrippen en theorieën rondom opvoeding binnen de pedagogische wetenschappen. (eindterm 1.1)
2. De student heeft kennis van en inzicht in de manier waarop wetenschappelijk onderzoek wordt ingezet binnen de pedagogische wetenschappen. (eindterm 1.1)
3. De student heeft kennis van de geschiedenis en ontwikkeling van opvoeding binnen de pedagogische wetenschappen. (eindterm 1.2)
4. De student kan wetenschappelijke kennis en inzichten toepassen op opvoedingsvraagstukken. (eindterm 2.3)
5. De student ontwikkelt een professionele houding ten opzichte van opvoedingsvraagstukken. (eindterm 3.4)
Onderwijsvorm
De cursus bestaat uit 10 hoorcolleges.
Rooster
Het rooster van dit vak vind je in MyTimetable.
Toetsing
Schriftelijk meerkeuzetentamen over de opgegeven literatuur en de stof besproken tijdens het college.
Brightspace
Tijdens de cursus wordt gebruik gemaakt van Brightspace.
Literatuur
Van IJzendoorn, M.H., en van Rosmalen, L. (2016). Pedagogiek in beeld: Een inleiding in de pedagogische studie van opvoeding, onderwijs en hulpverlening. Bohn Stafleu van Loghum.
Van der Horst, F., Lucassen, N., Jooren, L. (2020). Opgroeien in het hedendaagse gezin: Inleiding in de gezinspedagogiek. Lannoo Campus.
Inschrijven voor vakken
Onderwijs
LET OP: Studenten moeten zichzelf inschrijven voor alle onderwijseenheden (hoorcolleges, werkcolleges en practica) die zij willen volgen. Inschrijven kan tot uiterlijk 5 dagen voorafgaand aan de start van de cursus via Mystudymap. Hierbij geldt de uitzondering dat eerstejaars studenten van de Bachelor Pedagogische Wetenschappen en de Academische Pabo automatisch worden ingeschreven voor alle hoor- en werkcolleges, voor de Brightspacemodules en voor de eerste tentamengelegenheden van deze vakken.
Tentamens
Eerstejaars studenten worden automatisch ingeschreven voor de eerste tentamengelegenheid. LET OP: Mocht je een vak onverhoopt niet bij de eerste tentamengelegenheid hebben gehaald, dan moet je je wel zelf inschrijven voor de herkansing van dat vak. Dit kan tot en met uiterlijk 10 kalenderdagen voorafgaand aan het tentamen.Zonder inschrijving kun je helaas niet deelnemen aan een (her)tentamen.
Voor hogere jaars studenten is het verplicht om zich voor elk tentamen in te schrijven. Hogerejaarsstudenten moeten zich uiterlijk 10 kalenderdagen voor de tentamendatum inschrijven voor het tentamen. Zonder geldige inschrijving kun je niet deelnemen aan het tentamen.
Lees zorgvuldig alle informatie over de procedures en deadlines voor het inschrijven voor vakken en tentamens.
Studenten die dit vak als externe gaststudenten volgen worden door de onderwijsadministratie geïnformeerd over de geldende inschrijvingsprocedure.
Contact
[Dr. S.M.C. van der Veek]((https://www.universiteitleiden.nl/medewerkers/shelley-van-der-veek#tab-1) en J.W.M. Douma zijn de coördinatoren van het vak.