Toegangseisen
Alleen open voor studenten van de lerarenopleiding of tweejarige Educatieve master Nederlands.
Beschrijving
Evenals in Vakdidactiek 1 staat in Vakdidactiek 2 het maken van keuzes over het wat en hoe van vaklessen centraal. In Vakdidactiek 2 ligt het accent vooral op het ontwerpen, geven en evalueren van complexere activerende, samenhangende, lessen voor de bovenbouw aan de hand van eigen, groeiende inzichten en opvattingen over goed vakonderwijs. Dit gebeurt aan de hand van de cyclus van ontwerpen, uitvoeren in de praktijk, evaluatie van lessen en theoretische analyse van de lessen.
Deelname aan de landelijke LIO-dag is verplicht.
Leerdoelen
De student is in staat vakperspectieven te herkennen, te benoemen en te gebruiken in lessen. [analyseren, schriftelijke communicatie, mondelinge communicatie]
De student kan een samenhangende serie vaklessen ontwerpen en geven*. [onderzoeken, oplossingen genereren, projectmatig werken, mondelinge communicatie]
De student heeft een didactisch repertoire ontwikkeld van complexe varianten van activerende lessen. [zelfstandig leren, digitale vaardigheid]
De student kent opvattingen over inrichting van het betreffende schoolvak en kan hierover een onderbouwde mening geven en deze vertalen naar zijn onderwijspraktijk. [maatschappelijk bewustzijn, onderzoeken, schriftelijke communicatie, mondelinge communicatie, oplossingen genereren]
De student heeft op basis van opgedane onderwijservaring en vakdidactische theorieën, een vakdidactische praktijktheorie ontwikkeld en kan deze gebruiken voor het verantwoorden van de gegeven lessen in de eigen schoolcontext en voor het formuleren en realiseren van persoonlijke (leer-)voornemens op vakdidactisch gebied. [zelfstandig leren, onderzoeken, analyseren, reflecteren]
|* NB. Voor de studenten van de tweejarige Educatieve master geldt dat zij in staat zijn te beoordelen op welke wijze de vakinhoud (behandeld bij de vakinhoudelijke colleges) wel of niet vertaald kan worden naar de te ontwerpen lessen voor het schoolvak.
Rooster
Onderwijs verzorgd door het ICLON vindt plaats op maandag. Studenten ontvangen vanuit de ICLON onderwijsadministratie per e-mail informatie over het rooster.
Onderwijsvorm
Werkcolleges
Zelfstudie
Uitproberen van lessen in de praktijk
Toetsing en weging
Toetsing
Eindproduct Vakidactiek 2 (inhoud en specifieke opdrachten staan vermeld in de Syllabus Vakdidactiek 2 op BrightSpace): beknopte beschrijving van de visie op het schoolvak, de opgebouwde vakdidactische praktijktheorie en een samenhangende serie lessen (van 3-5 lessen) in de bovenbouw, van de student. De informatie over de samenhangende lessenserie bestaat uit:
lesontwerpen en evaluatie-instrumenten, inclusief vakdidactische verantwoording van lessen afzonderlijk en hun onderlinge samenhang;
evaluatieresultaten van leerlingen;
video-opname van 1 les;
vakdidactische analyse van de lessen met onderbouwde suggesties voor verbetering van de les.
Steekproefsgewijs kan aan de student gevraagd worden om een mondelinge toelichting te geven nadat het eindwerk is ingeleverd. Deze nadere toelichting kan bijvoorbeeld de bronvermeldingen, voetnoten of citaten betreffen.
Voor de toetsing wordt de rubric vakdidacticus gebruikt. Voor de tentamendata zie het deadline overzicht.
NB. Voor de studenten van de tweejarige Educatieve master geldt dat zij in hun dossier onderbouwd beschrijven welke mogelijkheden zij zien om vakinhoudelijke elementen (behandeld tijdens de vakinhoudelijke colleges) te behandelen in hun lespraktijk.
Weging
Het cijfer voor 'Eindproduct Vakdidactiek 2' vormt het eindcijfer van het vak.
Herkansing
Het 'Eindproduct Vakdidactiek 2' kan worden herkanst. Zie voor de deadline het deadline overzicht. Als het 'Eindproduct Vakdidactiek 2' na één herkansing nog onvoldoende is, dan moet het eindproduct volledig opnieuw worden gemaakt en op het volgende inlevermoment worden ingeleverd.
Literatuurlijst
Janssen, F, Hulshof, H., & K. van Veen (2016). Uitdagend gedifferentieerd vakonderwijs. Praktisch gereedschap om je onderwijsrepertoire te blijven uitbreiden. Leiden/Groningen: UFB. Het boek is gratis beschikbaar als pdf via de volgende link: https://www.universiteitleiden.nl/binaries/content/assets/iclon/
onderzoek/uitdagendgedifferentieerdvakonderwijsdef.pdf
Een gedrukt exemplaar kan voor € 12,50 (uitsluitend via online betaling middels QR-code) worden aangeschaft bij de balie van het ICLON (Willem Einthoven gebouw, 3e verdieping).Janssen, F, Hulshof, H., & van Veen, K. (2019). Wat is echt de moeite waard om te onderwijzen? Een perspectiefgerichte benadering. Leiden/Groningen: UFB. Het boek is gratis beschikbaar als pdf via de volgende link: https://www.universiteitleiden.nl/binaries/content/assets/iclon/onderzoek/wat-is-echt-de-moeite-waard-om-te-onderwijzen.pdf
Een gedrukt exemplaar kan voor € 12,50 (uitsluitend via online betaling middels QR-code) worden aangeschaft bij de balie van het ICLON (Willem Einthoven gebouw, 3e verdieping).Wordt verder per schoolvak nader bekendgemaakt.
Inschrijven
De ICLON Onderwijsadministratie regelt de inschrijving voor de studieonderdelen van de Lerarenopleiding. Dit geldt niet voor eventuele vakdeficiënties.
Contact
Vakdidactiek 2 wordt door diverse docenten gegeven. Coördinator van het vak: Drs. J.G.R. Wurth.
Opmerkingen
Onderzoek binnen studieonderdeel
Bij Vakdidactiek 2 worden de verschillende fasen ontwerponderzoek voorbereid, omdat op een systematische manier lessen worden ontworpen op basis van vakdidactische inzichten, deze lessen worden uitgevoerd en ook worden gegevens verzameld over leerproces en leereffecten. Enkele onderzoeksinstrumenten om zicht te krijgen op denken en leren van leerlingen worden besproken.