Toegangseisen
Studenten voor wie Woorden als wapens een verplicht onderdeel van het programma is, hebben voorrang. Andere studenten zijn welkom om zich in te schrijven, maar kan geen plek worden gegarandeerd als alle werkgroepen vol blijken te zitten.
Beschrijving
Om een verschijnsel of stand van zaken in de werkelijkheid te beschrijven, kun je vrijwel altijd kiezen uit verschillende formuleringen. Is een glas met 50% water bijvoorbeeld ‘halfvol’ of ‘halfleeg’? De keuze voor het ene of andere formuleringsalternatief heeft retorische consequenties: het maakt uit of politici de Europese Unie metaforisch omschrijven als ‘één grote familie’ of als ‘een bodemloze put’, of journalisten iemand typeren als een ‘vrijheidsstrijder’ of als ‘terrorist’, of de NS spreekt van ‘stoptreinen’ of van ‘sprinters’, etc.
In deze collegereeks onderzoeken we retorische effecten van (bewuste of onbewuste) formuleringskeuzes en hoe taalgebruikers hier strategisch gebruik van maken door inzichten te bestuderen uit de stilistiek, retorica, cognitieve taalkunde en discourse-analyse. We kijken onder meer naar het strategisch gebruik van metaforen, persoonlijke voornaamwoorden, taalintensiverende middelen, lijdende vormen, nominalisaties en perspectiveringen. Daarbij komen ook vragen aan de orde als: Hoe kun je met metaforen ‘framen’? Hoe zetten populistische politici formuleringskeuzes in om zich het imago van een ‘politicus van het volk’ aan te meten? Wat voor formuleringskeuzes zorgen er in journalistieke narratieven voor dat een lezer zich echt kan inleven in de beschreven gebeurtenissen? En met wat voor formuleringskeuzes kun je als organisatie in digitale communicatie een menselijke toon aanslaan? We passen de inzichten toe op verschillende casussen, en analyseren daarbij hoe bijvoorbeeld politici, journalisten en andere communicatieprofessionals formuleringskeuzes strategisch inzetten voor het bereiken van hun retorische doelen.
Leerdoelen
Na afronding van de cursus kun je:
beschrijven wat voor effecten een aantal belangrijke stijlmiddelen kunnen sorteren;
deze stijlmiddelen in teksten identificeren en analyseren;
een beargumenteerd oordeel vellen over de effecten van deze stilistische verschijnselen in relatie tot context, genre en medium;
een constructieve en beargumenteerde bijdrage leveren aan discussies op college over de werking van formuleringskeuzes.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.
Onderwijsvorm
Werkcollege.
Toetsing en weging
Toetsing
Participatie (o.a. wekelijkse webpostings en bijdrage aan de discussies tijdens de colleges) (10%)
Groepspresentatie tijdens de collegereeks (20%)
Schriftelijk tentamen (70%)
Het minimale cijfer voor het tentamen is een 5,5.
Weging
Zie hierboven.
Herkansing
Alleen het tentamen kan worden herkanst. Wie na een eventuele herkansing gemiddeld onvoldoende staat, moet het hele vak opnieuw doen.
Inzage en nabespreking
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Literatuurlijst
In dit college bestuderen we artikelen en hoofdstukken uit boeken. Een overzicht van de literatuur is te vinden in het programmaoverzicht op Brightspace.
Inschrijven
Inschrijven via My Studymap is verplicht.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Reuvensplaats.
Opmerkingen
Niet van toepassing.