Toegangseisen
Geen.
Beschrijving
Wie was het meisje van Yde? Wat waren de Romeinse limes? Waarom werd Bonifacius bij Dokkum vermoord? Hoe zag het gebied dat we tegenwoordig Nederland noemen er in de middeleeuwen uit? Wanneer is Nederland als onafhankelijke natie eigenlijk ontstaan? Waarom is de Nederlandse Opstand nog altijd beslissend voor de Nederlandse identiteit? Waarom kreeg Leiden als eerste stad in de noordelijke Nederlanden een universiteit? Hoe kon het dat raadpensionaris Johan de Witt en zijn broer Cornelis tijdens het ‘Rampjaar’ 1672 werden gelyncht? En waarom sloegen patriotten en aanhangers van Oranje elkaar in de tweede helft van de achttiende eeuw de hersens in? In deze cursus wordt een overzicht gegeven van de Nederlandse geschiedenis vanaf de prehistorie tot het einde van de achttiende eeuw. Er wordt daarbij aandacht geschonken aan de politieke, sociaaleconomische, religieuze en culturele aspecten. Welke al dan niet politieke gebeurtenissen waren beeldbepalend voor de Nederlandse identiteit? Hoe hebben deze historische voorvallen het huidige Nederland beïnvloed? Op hoe worden bepaalde gebeurtenissen in Nederland nog altijd herinnerd, en waarom? De studenten bereiden zich voor door het bestuderen van literatuur over de stof die tijdens de colleges behandeld wordt. Deze cursus kan worden uitgebreid met de cursus Inleiding in de Nederlandse geschiedenis 2.
Leerdoelen
De student doet kennis en inzicht op in het geschiedverloop van de prehistorie tot 1800 en krijgt een overzicht van de belangrijkste historische ontwikkelingen en de herinnering daaraan.
De student kan relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken.
De student leert gegevens uit het handboek te selecteren en ordenen.
Het schrijven van een verslag van een bezoek aan een plaats van herinnering.
De student leert nadenken over verschillende wetenschappelijke benaderingen, doordat in de colleges de stof van het handboek ook vanuit andere visies besproken wordt (o.a. vanuit de cultural memory-studies). Zo verwerven de studenten kennis van de grondbegrippen van de Nederlandse geschiedenis en leren ze kritisch om te gaan met wetenschappelijke bronnen.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.
Onderwijsvorm
Hoorcollege
Excursie
Toetsing en weging
Toetsing
Deeltentamen 1 (weging: 40%)
Deeltentamen 2 (weging: 40%)
Schriftelijk verslag van een bezoek aan een plaats van herinnering (20%)
Het gebruik van een niet-elektronisch woordenboek is bij beide tentamens toegestaan.
Weging
Zie hierboven.
Herkansing
Beide tentamens kunnen tijdens één toetsmoment aan het einde van het semester worden herkanst.
Inzage en nabespreking
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Literatuurlijst
Anne Doedens Yolande Kortlever & Liek Mulder, Geschiedenis van Nederland. Het verhaal van prehistorie tot heden. Zutphen: Walburg Pers, 2020.
F. Wielenga, Geschiedenis van Nederland. Van de Opstand tot heden. Amsterdam: Boom, 2014 (derde druk).
Inschrijven
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier[vinden] (https://www.student.universiteitleiden.nl/je-opleiding/vakken-en-toetsen/inschrijven/geesteswetenschappen/nederlandkunde-dutch-studies-ba?cf=geesteswetenschappen&cd=nederlandkunde-dutch-studies-ba#tab-1).
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Studeren à la carte willen volgen (zonder tentamen), o.a. over kosten, inschrijving en voorwaarden.
Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), o.a. over kosten, inschrijving en voorwaarden.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Reuvensplaats
Opmerkingen
Let op: de doelgroep van dit college is buitenlandse studenten met gevorderde kennis van het Nederlands en belangstelling voor de geschiedenis van Nederland.