Prospectus

nl en

World Teachers specialisation

Course
2025-2026

Toegangseisen

Alleen toegankelijk voor studenten van de lerarenopleiding master.

Keuzeruimte is alleen toegankelijk voor studenten die Vakdidactiek 1 en Praktijk 1 hebben afgerond. Bovendien is dit specifieke keuzevak alleen toegankelijk voor studenten die het World Teachers Programme profiel volgen en in het tweede deel van de opleiding zitten. Het is voor deze studenten verplicht.

Beschrijving

De focus van WTP2 ligt op de ontwikkeling en disseminatie van goed onderbouwde en gevalideerde onderwijsinterventies met oog op de verrijking van onderwijs buiten het eigen klaslokaal. Deze interventies en de daaraan gekoppelde onderbouwing zijn gerelateerd aan één of meerdere domeinen van de World Teacher Competences (WTCs): taalondersteunend/meertalig onderwijs, interculturele competentie, (cultuur)responsief lesgeven en kritisch denken.

In het World Teachers Programme (WTP) ligt de nadruk op lesgeven in tweetalige en internationale onderwijscontexten. Daarvoor is extra aandacht voor taal- en cultuurbewust lesgeven nodig. Daartoe komen studenten in Deel 1 van het WTP in aanraking met basisprincipes van content and language integrated learning (CLIL)/subject-specific literacies, wereldburgerschap en cultuur-responsief onderwijs, gekoppeld aan de WTCs en aan hun eigen praktijk. In Deel 2 van het WTP bouwen studenten hierop voort door WTP Action Research (VDV), waarin ze zich verdiepen in praktische vraagstukken en verbeteringen, gerelateerd aan de WTCs, die relevant zijn voor hun eigen praktijk en ontwikkeling, en voor de behoeftes van hun leerlingen. In WTP2 werken studenten (aspecten van) hun bevindingen uit in een praktisch product waar andere docenten (in opleiding) gebruik van kunnen maken in hun eigen praktijk. Dit voeren studenten uit in groepen die gevormd zijn rondom de domeinen van de WTCs. Zo leren ze van en met elkaar, en verkennen ze verschillende vertalingen en interpretaties van de WTCs.

Dit studieonderdeel is verplicht voor alle WTP studenten die Deel 2 van de opleiding volgen. Voor studenten van het WTP verkort traject die WTP Deel 1 niet hebben gevolgd, worden er op individuele basis afspraken gemaakt over het eventueel inhalen van gemiste stof.

Leerdoelen

  • You can design learning experiences that demonstrate your successful practice and development in relation to at least two domains of the World Teacher Competences.

  • You can draw on theory and concepts from the fields of CLIL/disciplinary literacies, and culturally-responsive teaching and/or global citizenship education to to underpin and reflect on the designed learning experiences.

  • You can formulate resolutions for your future practice and further development as a World Teacher on the basis of theoretical insights, reflections and feedback received.

Rooster

Onderwijs verzorgd door het ICLON vindt plaats op maandag. Studenten ontvangen vanuit de ICLON onderwijsadministratie per e-mail informatie over het rooster.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege

  • Zelfstudie

  • Overig

Toetsing en weging

Toetsing

Toetsing vindt plaats door middel van een groepsproduct in een formaat die toegankelijk en praktisch is voor andere docenten (in opleiding). Dit kan bijvoorbeeld een poster, infographic, (teken)filmpje, handleiding, podcast of ander product zijn. In het groepsproduct moet minimaal één innovatie per groepslid verwerkt worden. Onderbouwing op basis van theorie én verzamelde onderzoeksdata moet zichtbaar zijn voor het publiek.Becijfering wordt gebaseerd op basis van de bruikbaarheid van het product en zijn inhoud, en van de kwaliteit, relevantie en onderbouwing vande innovaties. Zie de syllabus voor de uitwerking hiervan en rubric.

Zie voor de inleverdeadline van het product het deadline overzicht.

Steekproefsgewijs kan aan de student gevraagd worden om een mondelinge toelichting te geven nadat het eindwerk is ingeleverd. Deze nadere toelichting kan bijvoorbeeld de bronvermeldingen, voetnoten of citaten betreffen.

Weging

Het eindcijfer van het vak komt tot stand door een beoordeling van het product met een rubric.

Herkansing

Bij de herkansing worden dezelfde eisen gesteld aan het eindproduct als bij de eerste kans.

Zie voor de inleverdeadline het deadline overzicht.

Literatuurlijst

  • Literatuur wordt vermeld in de syllabus

Inschrijven

De ICLON Onderwijsadministratie regelt de inschrijving voor de studieonderdelen van de lerarenopleiding. Dit geldt niet voor eventuele vakdeficiënties.

Contact

Coördinator van het vak: Tessa Mearns

Opmerkingen

De colleges en beoordeling van dit vak vinden plaats in het Engels.