Prospectus

nl en

Writing and AI

Course
2025-2026

Toegangseisen

Geen.

Beschrijving

‘In 2024 heeft 23 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder teksten, video’s of afbeeldingen gemaakt met behulp van een programma met kunstmatige intelligentie, zoals ChatGPT’, zo stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek (3-9-2024). Bij 18- tot 25-jarigen ligt dit percentage nog hoger; bijna de helft maakt weleens gebruik van zo’n programma. Maar hoe werkt een programma als ChatGPT dan precies? Hoe maak je op een verantwoorde en bewuste manier gebruik van generatieve AI? En hoe beoordeel je de informatie die eruit komt?
In dit college staan niet alleen de vaardigheden voor het gebruik van generatieve AI centraal, maar kijken we ook kritisch naar de kansen, risico’s en beperkingen van die generatieve AI. Tijdens de werkgroepen ga je zelf aan de slag met het schrijven van de juiste prompts die het onderzoeks- en schrijfproces kunnen ondersteunen. Je leert ook wat wel of niet is toegestaan bij het gebruik van AI, zowel wettelijk als binnen de universiteit. Wanneer is er bijvoorbeeld sprake van plagiaat?
We bespreken wat AI betekent voor schrijvers en vertalers, de impact op het onderwijs en de democratie, en andere ethische vraagstukken zoals: wat doet AI met stereotypes? En hoe zit het met privacy?
De vaardigheden die je tijdens dit college leert, zoals het schrijven van (tool-onafhankelijke) prompts, worden getoetst door middel van schrijfopdrachten. Die opdrachten voeg je samen in een portfolio. Ook kies je zelf een actuele maatschappelijke/academische kwestie met betrekking tot generatieve AI en ga je daarover met medestudenten in debat tijdens de werkgroepen.

Leerdoelen

Na afronding van dit college ben je in staat generatieve AI verantwoord in te zetten ten behoeve van het onderzoeks- en schrijfproces. Daartoe kun je:

  • uitleggen en illustreren hoe generatieve AI en taalmodellen in basis werken

  • (tool-onafhankelijke) prompts schrijven ter ondersteuning van onderzoeks- en schrijfactiviteiten

  • producten van generatieve AI op (informatieve en stilistische) waarde schatten

  • kritisch reflecteren op de kansen, risico's en beperkingen van generatieve AI benoemen en
    beargumenteren

  • een debat voorbereiden en leiden over de invloed van AI op actuele maatschappelijke/academische kwesties

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege

  • Zelfstandige literatuurstudie

  • Debat

Toetsing en weging

Toetsing

  • Paper/schrijfopdracht: portfolio (75%)

  • Referaat/mondelinge presentatie: debat (25%)

  • Actieve participatie/samenwerking in klas/groepsverband

Weging

Het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door de bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van deelcijfers. Om de cursus te behalen moet het gewogen gemiddelde van de deelcijfers een 5,5 of hoger zijn.

Herkansing

Het debat kan niet worden herkanst, maar moet worden gecompenseerd met de overige cijfers. Het portfolio kan herkanst worden.

Inzage en nabespreking

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Literatuurlijst

Literatuur wordt beschikbaar gemaakt op Brightspace.

Inschrijven

Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.

Aanmelden Contractonderwijs

Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Reuvensplaats

Opmerkingen

Deze cursus vormt samen met ‘Schrijven voor een breed publiek’, ‘Wetenschap in het publieke debat’, ‘Kritisch denken’, ‘Creatief schrijven’ en ‘Literatuur in handschrift en druk in de Lage Landen’ een samenhangend keuzepakket over schrijven.