Prospectus

nl en

Organisatie en Management (pre-master)

Course
2012-2013

Organisatie en Management (pre-master)

Vakbeschrijving

Hoe kunnen we van publieke organisaties excellente organisaties maken? Deze even boeiende als lastig te beantwoorden vraag vormt de aanleiding én leidraad van deze pre-master cursus Organisatie en Management. Het is een boeiende vraag vanwege het feit dat publieke organisaties in de huidige samenleving niet meer weg te denken zijn en een enorme impact hebben op het dagelijks leven van mensen. Goed werkende publieke organisaties hebben een positief effect op de kwaliteit van leven en vice versa. Tegelijk is het een lastige vraag, omdat de wereld van publieke organisaties in allerlei opzichten een hoge mate van complexiteit kent. Het is daarom essentieel om eerst een beter en systematisch begrip te krijgen van deze wereld, alvorens we ons wagen aan voorstellen tot verbetering van de publieke dienstverlening.
In de collegereeks geven we een overzicht van inzichten die in de loop van de tijd zijn ontwikkeld, welke als (mogelijke) handvatten kunnen dienen bij het beantwoorden van de hierboven gestelde hoofdvraag. Aan de hand van de boeken van Rainey en Denhardt evenals enkele wetenschappelijke artikelen stellen we ons de volgende vragen: Wat zijn de belangrijkste (normatieve) ideeën en opvattingen ten aanzien van het functioneren van de overheid en hoe zien we deze in de praktijk terug? Hoe en in hoeverre kunnen we gebruik maken van waarden en technieken afkomstig uit de private sector om de publieke dienstverlening te verbeteren? Of is het verschil tussen de publieke en private wereld dermate groot dat dit eigenlijk helemaal niet mogelijk is? Welke rol speelt (ambtelijk) leiderschap binnen publieke organisaties?
Aan het einde van de cursus is de student in staat om een eigen visie te ontwikkelen ten aanzien van (het verbeteren van) het openbaar bestuur, en beschikt tegelijkertijd over voldoende theoretische bagage om de dagelijkse praktijk van het openbaar bestuur (beter) te kunnen duiden en begrijpen. Tevens vormen de literatuur en hoorcolleges een uitstekende basis voor het verdere vervolg van het (pre-)mastertraject binnen de Bestuurskunde.

Leerdoelen/eindtermen

  • Studenten zijn bekend met de rationele modellen en humanistische benaderingen om naar organisaties te kijken;

  • Studenten begrijpen de relevantie van het onderscheid tussen publieke en private organisaties in het algemeen en in het kader van hervormingen die plaatsvinden in de publieke sector;

  • Studenten kennen zowel publieke als private modellen en benaderingen ter verbetering van de prestaties van openbaar bestuursorganisaties;

  • Studenten kunnen antwoord geven op de vraag wat het belang is van leiderschap in het vormgeven van en richting geven aan het openbaar bestuur en welke rol leiderschap (naast structuur) kan spelen in de zoektocht naar een betere openbare dienstverlening.

Rooster

Tuesday 30-10-2012 18:30 20:00 CDH-SCHOUW A0.06
Tuesday 6-11-2012 18:30 20:00 CDH-SCHOUW A0.06
Tuesday 13-11-2012 18:30 20:00 CDH-SCHOUW A0.06
Tuesday 20-11-2012 18:30 20:00 CDH-SCHOUW A0.06
Tuesday 27-11-2012 18:30 20:00 CDH-SCHOUW A0.06
Tuesday 4-12-2012 18:30 20:00 CDH-SCHOUW A0.06
Tuesday 11-12-2012 18:30 20:00 CDH-SCHOUW A0.06

Exam:
Monday 17-12-2012 18:30 21:30 CDH-Stichthage zaal Benoordenhout en zaal Bezuidenhout

Re-exam:
Thursday 24-1-2013 18:30 21:30 CDH-SCHOUW A2.01 en A2.02

Onderwijsvorm

Hoorcolleges

Toetsing

Gesloten boek tentamen. De collegestof behoort ook tot de tentamenstof voor zover vastgelegd in sheets, handouts en andere informatiedragers.

Studiemateriaal:

  • Hal G. Rainey (2009), Understanding and Managing Public Organizations, San
    Francisco; Jossey-Bass (vierde druk). Eerdere versies kunnen eventueel ook, maar dan moeten studenten rekening houden met eventuele afwijkingen ten opzichte van de nieuwere edities.

  • Robert B. Denhardt (2011), Theories of Public Organization, Boston, MA: Wadsworth (zesde druk, International Edition). Ook hier geldt dat eerdere versies ook gebruikt kunnen worden, maar dat eventuele afwijkingen met de zesde druk kunnen voorkomen.

  • G.S.A. Dijkstra & F.M. van der Meer (2003), Disentangling blurred boundaries: The
    public/private dichotomy from an organizational perspective, in: M.R. Rutgers (ed.)
    Retracing Public Administration, Volume 7, pp. 89-106. Dit artikel zal via de e-mail
    worden verspreid.

Blackboard

De cursus maakt gebruik van Blackboard. Via de Blackboardsite van dit vak kunt u o.a. doorklikken naar de collegesheets die tijdens de colleges door de docenten worden gebruikt. De sheets worden steeds vóór de colleges plaatsvinden gepubliceerd. De ervaring leert dat het aanbeveling verdient om een geprinte versie van deze sheets bij u te hebben tijdens de colleges.
De Blackboardomgeving van deze cursus is uiterlijk een maand voor aanvang van de cursus toegankelijk voor cursisten. Verder wordt blackboard gebruikt voor de communicatie tussen docenten en studenten. Daarnaast worden belangrijke mededelingen ook gemaild naar de studenten die zich hebben ingeschreven voor het vak. Er wordt gebruik gemaakt van de universitaire e-mailadressen van de studenten.

Inschrijven

Via USIS

Contactinformatie

reijndersmaw@fsw.leidenuniv.nl
Bestuurskunde

Opmerkingen

Gastdocent: Dr. W.J. van Noort