Toegangseisen
Geen.
Geadviseerd wordt om eerst de vakken Business and Entrepreneurship en Marketing Management te volgen.
Beschrijving
In een turbulente wereld is het van belang dat managers en ondernemers maar ook juristen de juiste kennis en competenties hebben om ondernemingen permanent aan te passen aan veranderende omstandigheden. Het succes van vandaag betekent niet automatisch het succes van morgen. Sociaal-culturele, politieke, technologische en economische trends beïnvloeden voorkeuren van klanten, evenals het gedrag van concurrenten. Een concurrentievoordeel is daarmee altijd tijdelijk, waardoor ondernemingen constant in beweging moeten zijn.
Dit vak behandelt het conceptueel kader van strategisch management. Er wordt ingegaan op visie en doelstellingen van ondernemingen, de zoektocht naar daadwerkelijke onderscheidende marktproposities en ‘begeerlijkheid’ van ondernemingen, de structuur van bedrijfstakken en markten, evenals de (veranderende) rol van ondernemingen daarin. Nadruk ligt op theoretische kennis en praktische oefening ten aanzien van succesvolle implementatie van strategieën van ondernemingen in velerlei sectoren, zowel nationaal als internationaal.
Leerdoelen
Eindkwalificaties (eindtermen van het vak)
Na afronding van het vak hebben studenten de volgende kwalificaties verworven:
kennis van (theoretische) strategisch management modellen;
inzicht in complexe marktstructuren en bedrijfstakken, evenals de rol van specifieke ondernemingen daarin;
analyseren en kunnen formuleren van succesvolle bedrijfsstrategieën;
koppelingen kunnen maken vanuit strategisch management naar (relevante) juridische thema’s.
Rooster
http://www.law.leidenuniv.nl/studenten/bachelor/roostersenaanmelding/roosters-aanmelding.html.
Onderwijsvorm
Hoorcolleges
Aantal à 2 uur: 5
Namen docenten: prof. dr. J.A.A. Adriaanse en gastdocenten (wordt later definitief bekend gemaakt)
Vereiste voorbereiding door studenten: lezen van betreffende hoofdstukken per week.
Werkcolleges
Aantal à 2 uur: 5
Namen docenten: wordt later definitief bekendgemaakt
Vereiste voorbereiding door studenten: Voorbereiden cases
Andere onderwijsvorm(en)
Project; toelichting volgt via Blackboard.
Toetsing
Toetsvorm(en)
Schriftelijk tentamen, bestaande uit vraagstukken en open vragen. Dit tentamen telt voor 70% mee voor het eindcijfer.
Het schrijven van een strategisch plan. Dit plan telt voor 30% mee voor het eindcijfer.
Beide onderdelen dienen met een voldoende te worden afgerond om het vak te halen. Eventuele voldoende deelcijfers zijn alleen gedurende het lopende studiejaar geldig en met ingang van het volgende studiejaar komen deze te vervallen bij studenten die het vak dan nog niet hebben behaald.
Blackboard
Bij dit vak wordt gebruik gemaakt van Blackboard.
Literatuur
Verplicht studiemateriaal
Literatuur:
Anthony E. Henry – Understanding Strategic Management – Oxford University Press, second edition, 2011.
(Actuele) wetenschappelijke en managementartikelen
Aanmelden
Via uSis
Contact
Vakcoördinator: Drs. N.J.C. van de Ven
Werkadres: Steenschuur 25
Bereikbaarheid: ma. t/m vrij. 09.00-17.00 uur
Telefoon: 071-527 7851
Instituut/afdeling
Instituut: Fiscale en Economische vakken
Afdeling: Bedrijfswetenschappen
Kamernummer secretariaat: B 2.11
Openingstijden: Maandag t/m vrijdag, van 9.00 – 17.00 uur
Telefoon secretariaat: 071 – 527 8574
Contractonderwijs
Belangstellenden die deze cursus in het kader van contractonderwijs willen volgen (met tentamen), kunnen meer informatie vinden over kosten, inschrijving, voorwaarden, etc. op de website van Juridisch PAO.