Toegangseisen
N.v.t.
Beschrijving
Het kennisbestand van de pedagogische wetenschappen is het resultaat van een voortdurende discussie in het wetenschappelijke forum over theoretische ideeën en empirische gegevens met betrekking tot opvoeding en onderwijs. De argumentatietheorie, hier in brede zin opgevat als aanduiding voor diverse vormen van logica, kan inzicht geven in gebruik en misbruik van retorische hulpmiddelen in de wetenschappelijke discussie. Deze kan doorgaans niet louter op grond van feiten gevoerd worden, maar rust ook op tal van andere argumenten. De vraag is of dergelijke argumenten aan de rationaliteit van de discussie afbreuk doen en, als dat het geval is, of en hoe de discussie op een rationeler plan getild kan worden.
Aan de hand van voorbeelden van wetenschappelijke en praktische discussies zullen de valkuilen van argumenteren worden geïllustreerd, alsmede de mogelijkheden om op een zo rationeel mogelijke wijze van gedachten te wisselen over de theorie en de praktijk van opvoeding en onderwijs. Argumentaties zullen langs formeel- en informeel-logische weg geanalyseerd worden. Ook wordt aandacht besteed aan waarschijnlijkheid en wetenschappelijke onderzoeksmethoden.
Leerdoelen
De student krijgt inzicht in de achterliggende argumentatie met betrekking tot pedagogische theorieën
De student maakt kennis met een aantal belangrijke methoden en technieken van pedagogisch onderzoek
De student leert Engelstalige literatuur lezen en begrijpen
De student krijgt meer inzicht in argumentatievormen en kan daardoor onderzoeksverslagen en betogen beter beoordelen en beter opzetten
De student wordt na deze cursus in staat geacht professioneler deel te nemen aan de pedagogische discussie
De student wordt gestimuleerd tot kritisch nadenken.
Eindtermen:
1. Vakinhoud
1.1 De bachelor heeft kennis van en inzicht in fundamentele begrippen en theorieën uit de pedagogische en aangrenzende wetenschappen.
Methoden en technieken van onderzoek
2.1 De bachelor heeft basiskennis van en inzicht in de gangbare methoden en technieken van pedagogisch onderzoek, met inbegrip van de hoofdfases van wetenschappelijk onderzoek.Academische Vaardigheden
3.3 Het formuleren van een consistente visie of betoog met passend afgewogen wetenschappelijke argumenten.Professioneel Gedrag
4.3 Is in staat om het eigen leerproces te sturen.
4.4 Kan reflecteren op ethisch verantwoord wetenschappelijk en pedagogisch handelen van zichzelf en anderen.
Rooster
Onderwijsvorm
Hoorcolleges over de betreffende literatuur en een aantal werkgroepen (niet-verplichte) waarin geoefend wordt met formele logica.
Toetsing
Het vak wordt getoetst door middel van twee deeltoetsen. Deeltoets A is een schriftelijk tentamen met open vragen, deeltoets B is een scriftelijk tentamen met multiple choice vragen. Voor beide deeltoetsen dient tenminste een 5.0 te worden behaald om een eindcijfer voor het vak te kunnen behalen. Het eindcijfer wordt berekend als het gewogen gemiddelde van de cijfers voor de deeltoetsen en moet tenminste een 6 bedragen (alle cijfers tussen 5.50 en 6.00 worden afgerond naar een 6). Het resultaat van deeltoets A telt mee voor 34%, het resultaat van deeltoets B voor 66%.
Blackboard
Actuele informatie wordt verstrekt via Blackboard.
Literatuur
Te bestuderen literatuur:
Fogelin, R.J. (2010, 8e druk). Understanding arguments. An introduction to informal logic. New York: Harcourt.
Eemeren, van F.H., &. Snoeck Henkemans, A.F. (2006, 3e druk) Argumentatie: Inleiding in het analyseren, beoordelen en houden van betogen. Groningen: Wolters-Noordhoff.
Eventuele ondersteunende literatuur wordt t.z.t. op Blackboard bekend gemaakt.
Let op: Voor dit vak worden altijd de laatste edities van de betreffende boeken gebruikt.
Aanmelden
Voor ALLE hoorcolleges, werkgroepen, tentamens en herkansingen is aparte inschrijving via uSis verplicht. Zonder geldige inschrijving in uSis kan men niet deelnemen aan onderwijs en tentamens.
Onderwijs
Inschrijven voor de hoorcolleges van het vak kan vanaf twee maanden tot uiterlijk één week voordat het eerste college plaatsvindt;
Inschrijven voor de werkgroepen van het vak kan vanaf twee maanden tot uiterlijk één week voordat de eerste werkgroepbijeenkomst plaatsvindt.
Tentamens
Het is verplicht om je voor ieder tentamen in uSis apart aan te melden. Dat geldt ook voor deeltentamens van een vak. Dit kan tot uiterlijk 10 kalenderdagen voorafgaand aan het tentamen. Lees meer
Contact
Coördinator: dr. A. Voorthuis
Kamer: 4B20
E-mail: voorthuisa@fsw.leidenuniv.nl